Pas på solens stråler - og få nok D-vitamin

Så er sommeren her endelig. Men selv om solen er dejlig og hjælper os med at danne D-vitamin, er den også farlig, hvis vi ikke omgås den med omhu. Få råd til hvordan du kan beskytte dig mod solen og samtidig få behovet for D-vitamin dækket

Pas på solens stråler - og få nok D-vitamin

Der er ingen tvivl om, at solbeskyttelse er vigtigt. Kræft i huden er den hyppigste kræftform i Danmark – og den optræder oftere og oftere.

På den anden side er solen også en vigtig kilde til D-vitamin. Over halvdelen af alle danskere mangler D-vitamin, og konsekvenserne kan være alvorlige.

Men hvordan beskytter vi os bedst i solen? Hvilken solcreme skal vi vælge? Og kan kroppen producere tilstrækkeligt med D-vitamin, hvis man bruger en solcreme med høj faktor?

Få styr på hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, når det kommer til solbeskyttelse og kroppens behov for D-vitamin.

Solbeskyttelse forebygger kræft

Mange glemmer helt at beskytte huden om foråret. Vi sætter os på altanen, smækker benene op og vender ansigtet direkte mod solens stråler – helt uden solcreme.

"I dag lever knap 140.000 danskere med kræft i huden – og hvert år stiger antallet af tilfælde," siger Peter Dalum, der er projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden sætter med Solkampagnen fokus på sol og kræft i huden. Med sloganet 'Skru ned for solen mellem 12 & 15' og de fire solråd – Skygge, Solhat, Solcreme og Sluk solariet – fortæller kampagnen, hvordan vi kan omgås solen med omtanke.

Solrådene er opstillet i prioriteret rækkefølge. Det vil sige, at skygge, hat og tøj giver en bedre beskyttelse end solcreme.

Følger man disse enkle råd, kan man undgå forbrændinger og på længere sigt kræft i huden.

UV-indekset kan variere fra dag til dag. Hvis det er på tre eller derover, anbefales det, at man bruger solbeskyttelse, hvis man er ude i mere end en halv time i den stærke middagssol.

Når skaden er sket

  • Hold dig væk fra solen indtil rødme og afskallet hud er væk.
  • Drik rigeligt med vand.
  • Smør jævnligt huden med fugtighedscreme.
  • Søg læge hvis huden er mørkerød.
  • Søg læge hvis et barn er blevet forbrændt.

 

Undgå solskader

Ifølge Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne er der den sammenhæng, at jo flere skoldninger og jo højere livstidsdoser af UV-stråling vi får, desto større er risikoen for at udvikle kræft i huden.

Det er derfor særligt vigtigt, at børn beskyttes mod solen. Jo tidligere børn udsættes for UV-stråling og skoldes, desto større risiko har barnet for at udvikle kræft senere i livet.

Det betyder ikke, at det er for sent at beskytte sig mod solen som voksen. Alle solskader er farlige, også de, der opstår hos voksne. En skoldning, er når huden er rød i 12 timer eller mere.

Og jo flere skoldninger, jo større risiko for at få kræft i huden.

Solcreme og faktor

Selv om vi smører os med solcreme med en høj faktor, er det ikke ensbetydende med, at vi med god samvittighed kan ligge og stege i solen.

Det er faktisk endnu vigtigere, at vi bruger den rette mængde solcreme. Mange er for fedtede med solcremen, hvilket betyder, at man reelt får en lavere faktor – og dermed bliver den beskyttende virkning nedsat, siger Peter Dalum og anbefaler, at vi i Danmark bruger en faktor 15.

Rejser man sydpå eller er særlig sart, er det en god ide at bruge en faktor 30.

"Tommelfingerreglen hedder 'én krop – én håndfuld' –og det gælder, uanset om det er faktor 15 eller 30. Det er en god ide at smøre sig ind, inden man skal ud og huske at gensmøre sig, specielt hvis man har badet eller svedt meget," fortæller Peter Dalum. 

Indholdet i solcreme

For at få den rette beskyttelse skal solcremen være bredspektret – det vil sige indeholde både UVA- og UVB-filter.

Kræftens Bekæmpelse anbefaler i øvrigt, at man køber solcreme, der er enten svanemærket eller allergitestet – og gerne vandfast.

Derudover er det godt at være opmærksom på stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidene camphor). Det er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Stoffet er under mistanke for at være hormonforstyrrende, og det frarådes derfor især til gravide, ammende og børn.

I Danmark er det ikke muligt at købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.

Læs mere: Solcreme forstyrrer sædcellers retningssans

D-vitamin

"Solen er den vigtigste kilde til at danne D-vitamin. Vi må derfor ikke blive så solforskrækkede, at kroppen ikke ser dagens lys," siger overlæge og vitaminforsker ved Hvidovre Hospital Lars Hyldstrup.

"Over halvdelen af alle danskere skønnes at mangle D-vitamin. D-vitamin er essentielt for at kunne optage kalk og opbygge og bevare stærke knogler. Desuden er der indicier for, at D-vitamin forebygger blandt andet dårligt immunforsvar, kræft, hjertesygdomme og diabetes."

Fisk, kød og andre fødevarer er også kilder til D-vitamin, men det er næsten umuligt at indtage de doser, der for alvor kan sende D-vitaminbarometeret i vejret.

Det er solens UV-stråling, der får huden til at danne D-vitamin. Til trods for at man bruger solcreme eller opholder sig i skyggen, er det stadig muligt for kroppen at danne en vis mængde D-vitamin – solens stråler reflekteres nemlig i både sand, vand og beton. Dannelsen af D-vitamin vil blot ske langsommere, så det kræver, at man opholder sig længere tid i solen.

"Om sommeren vil mange kunne opbygge et lager af D-vitamin, som kroppen så kan tære på om vinteren, hvor vi ikke får så meget sol. Det holder bare ikke hele vinteren," siger Lars Hyldstrup og råber vagt i gevær:

"Behovet for D-vitamin er svært at få dækket gennem solens stråler og gennem den mad, vi indtager. Det er derfor vigtigt, at tage D-vitamin i form af et kosttilskud hele året rundt – også på de varme solskinsdage," tilføjer Lars Hyldstrup.

Læs mere: D-vitamin godt mod depression

Vælg en solcreme der...

  • har faktor 15 eller mere.
  • er svanemærket eller allergitestet.
  • er vandfast.
  • beskytter mod både UVA- og UVB-stråling.
  • ikke indeholder stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidene camphor).

 Læs mere: 4 gode solprodukter

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke