Renselse for krop og sjæl

Vil du med i sauna? Mange danskere skal ikke nyde noget, og det er synd, mener saunatilhængerne. En trend, der i øjeblikket lokker flere indenfor i varmen, er saunagus med aromaterapi

sauna

"Hold nu den dør lukket!"

En ældre kvinde på den øverste hylde har fået nok af et par halvstore piger, der kvidrende pendler mellem den kolde bruser i svømmehalens baderum og den svimlende varme sauna.

Hver gang døren går, står en fane af kølig luft ind i rummet og får temperaturen til at dale mærkbart. Til stor irritation for kvinden, der indkasserer bifaldende mumlen for sin irettesættelse af pigerne fra flere andre kvinder, der har lagt sig godt til rette i fuld længde på deres håndklæder på de varmeste pladser under loftet. De er hardcore saunabrugere og kan næsten ikke få det varmt nok.

Evnen til at holde varmen ud er meget individuel og kan optrænes, men mange danskere har ingen trang til at gøre noget ved deres modvilje mod stillesiddende – eller liggende – sveddrypperi. Og det er ærgerligt, for faktisk kan man både lære at holde af og få udbytte af saunavarmen, siger teamleder og gusmester Tina Andersen, der udvikler saunatemaer til Kurbadet i DGI-Byen i København:

"En god måde at flytte sin grænse på kan være at prøve et saunagus-tema. Hvis man sidder i en traditionel sauna, hvor der er helt stille og ikke noget at tage sig til, ud over at mærke, hvor varmt man har det, vil mange meget hurtigt reagere med: 'Pyh! Lad mig komme ud igen'. Hvis man i stedet prøver saunagus med en gusmester, der styrer et forløb og leverer en form for underholdning, bliver man distraheret fra at beskæftige sig med varmen hele tiden, og kan sidde lidt længere."

Læs mere: Frys dig sund og smuk med vinterbadning

Gus med duft

Og det på trods af, at gus faktisk gør oplevelsen i saunaen hedere. Gusen opstår, når der hældes vand på saunaens glohede sten, og den højere luftfugtighed gør varmen sværere at udholde. Men hvis man er i en gusmesters kyndige hænder og ikke er overladt til en tilfældig saunagæsts ivrige overvanding af stenene, bliver det en rarere oplevelse.

Vekselvirkningen mellem det kolde og varme er et gennemgående element i saunakulturen. Ideen er, at det er sundt for kredsløbet, fordi de blodkar, som er blevet udvidet i den varme sauna, trækker sig sammen i chok ved mødet med det kolde vand. Ifølge tilhængerne gør det noget positivt for kroppens immunforsvar og gør den bedre rustet til at modstå temperaturændringer generelt – man bliver mindre kuldskær og samtidig bedre til at udholde varme.

Tilsættes vandet æteriske olier, bliver saunagus ydermere til aromaterapi. Hvilken duft, der spreder sig i varmen, er naturligvis afhængig af oliens sammensætning og i DGI-Byen også af, hvilket saunagus-tema, man vælger. Falder valget på det japanske tema, er der udsigt til duft af japanske blomster i saunaen, efterfulgt af dampbad med saltscrub og ansigtsmaske og en tur i et kar med iskoldt vand – afrundet med grøn is-the og stærke wasabinødder.

Læs mere: Krydstogter er balsam for krop og sjæl

Af med affaldsstofferne

De nordamerikanske indianere brugte i et ældgammelt åndeligt ritual pileflettede og bisonskind-forede svedhytter til at rense krop og sjæl, og renselse er også et ord, der går igen blandt nutidens saunaudbydere – ud fra en betragtning om, at man skiller sig af med ophobede affaldsstoffer, når man sveder godt igennem.

På den måde er en tur i sauna med til at bringe kroppen i balance, og flittige brugere taler også begejstret om den afstressende effekt og gode søvn, der kommer ud af ture i saunaen. Det har gusmesteren Tina Andersen også oplevet, efter at hun lærte at sætte pris på sauna:

"Som barn var jeg ikke selv særlig begejstret for at komme i den lokale svømmehals sauna, men i dag giver det mig stor velvære, blandt andet sover jeg rigtig godt, når jeg har været i sauna. Jeg kan også se på min hud, at den reagerer positivt på sauna. Huden reagerer jo hurtigt, f.eks. på stress og bliver mere grålig at se på, men det fortager sig efter en tur i sauna, hvor blodcirkulationen rigtig kommer i gang."

Hjertet slår hurtigere

At blodcirkulationen får et spark og kan få dig til at forlade saunaen med purpurrødt ansigt, skyldes, at kroppen kæmper for at normalisere din temperatur.

Når du går ind i en varm sauna, stiger din huds temperatur gradvist til 40 grader eller mere - kroppens temperatur stiger også, men det er individuelt, hvor meget den stiger. Ud over øget overfladeblodcirkulation medfører det også den velkendte reaktion på varme: sveden springer for at afkøle dig. Arbejdet med at få kroppen afkølet får også hjertet til at slå hurtigere, men med samme slagstyrke som ellers.

Netop hjertets reaktion på sauna kan give anledning til bekymring, og har man de overvejelser på grund af sygdom, bør man spørge sin læge til råds. Men umiddelbart er der ikke anledning til bekymring, hvis man ser på finnernes erfaringer. De har som bekendt en stolt saunatradition, men har aldrig fundet nogen sammenhæng mellem hjerteanfald og sauna – ud af godt 6.000 pludselige årlige dødsfald i Finland har 1,7 procent – godt 100 personer – været i sauna indenfor det sidste døgn.

Som den finske læge Tuomo Karila en gang har sagt det i en foredrag om sauna og sundhed:

"Hvis en person er i stand til at gå ind i saunaen, kan han også gå ud."

Sådan bruger du en sauna

  • Reserver tid nok – mindst en time.
  • Tag tøjet af og efterlad det i omklædningsrummet. Husk også at medbringe noget rent tøj til efter saunabadet. Brug et stykke klæde til at sidde på eksempelvis et lille håndklæde.
  • Tag et bad, før du går ind i saunaen. Det blødgør huden og fjerner duftstoffer fra parfume og deodorant, som ikke hører hjemme i en sauna.
  • Den anbefalende temperatur er 70 til 90 grader og aldrig over 100.
  • Hvis luften er tør, så øg fugtigheden ved at kaste vand på ovnens sten, derved opstår saunagus. Gusen får luften til at føles varmere.
  • Forlad saunaen, når du føler trang til det. Køl ned med et koldt brusebad, eller et dyp i koldt eller køligt vand. Få lidt at drikke i afkølingsperioden, undgå alkohol.
  • Tag en omgang eller to mere i saunaen, med afkøling imellem.
  • Køl godt af efter det afsluttende bad, før du tager tøj på, ellers risikerer du at begynde at svede igen.
  • Efter sauna er det godt med noget forfriskende at drikke og eventuelt en saltet snack, hvis man føler trang til det. Du mister en del væske og salte under saunabadningen.

Kilde: Det Danske Saunaselskab

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke