Så få dog sovet!

Du kan sagtens vænne dig til at sove for lidt, men det belaster dit helbred. Læge Charlotte Bech anbefaler respekt for kroppens naturlige behov. Gå i seng så snart du gaber, og smid vækkeuret ud, så kroppen får lov til at vågne af sig selv.

Så få dog sovet!

Vi ignorerer kroppens naturlig behov

Der er mange måder at ignorere kroppens naturlige behov på. Det kan ligefrem blive en vane, fordi det er så almindeligt at gøre det. Du bør ikke undertrykke behovet for f.eks. at ræbe, gabe, lade vandet, nyse, hoste, få motion, sund mad og sidst men ikke mindst søvn. Søvn har afgørende betydning for velvære og sundhed. For lidt søvn skaber grobund for sygdom. Læge og forfatter Charlotte Bech anbefaler at vågne uden brug af vækkeur.

”Du ignorerer kroppens naturlige søvnbehov, når du om aftenen undertrykker en gaben og tænker ’åh jeg går i seng senere, det er jo for tidligt at gå i seng nu’. Modsat dyr kan mennesker godt undertrykke kroppens behov for at sove - og derfor nemt risikere søvnunderskud. Alt for ofte falder vi for fristelsen til at blive for længe oppe. Eller vi ’snyder’ kroppen for søvn, når vi kun vågner, fordi uret ringer – altså før kroppen har fået den søvn, som den har brug for, og vi vågner naturligt,” forklarer Charlotte Bech.

Læs også: Du er slave af din døgnrytme

Søvnmangel giver kroniske søvnproblemer

Hvis du konsekvent sover for lidt, kan du få sværere og sværere ved at sove i overensstemmelse med dine naturlige behov. Og risikere kroniske søvnproblemer eller blive irritabel ligesom små børn, der bliver vanskelige, hvis de er for længe oppe.

”Træthed fører til mangel på energi og overskud. Og kan let føre til tristhed og depression, der i mange tilfælde skyldes underskud af mental og følelsesmæssig energi. Ifølge gamle visdom fra Østen skyldes depression i langt de fleste tilfælde, at man har ophobet træthed gennem længere tid pga. søvnunderskud. Hvis ikke vi gør noget ved trætheden, kan også den blive kronisk,” forklarer lægen.

Læs også: For lidt søvn kan give unge depression

Hvile er grundlaget for al aktivitet 

De fleste på arbejdsmarkedet lider i perioder af overanstrengelse. F.eks. fordi vores liv er forkert planlagt. Alle har brug for pauser, søvn og hvile – og helst mindst en ugentlig fridag, hvor vi slet ikke har pligter, aftaler, gæster eller forstyrres af computer og mobiltelefon. 

”Vi har behov for helligdage, fridage og ferier, hvor vi heler. En dag i sengen, på sofaen, en dag med dyb afslappelse. Vi har også brug for at hvile os lidt efter frokost. I det hele taget har vi godt af at slappe af og nyde livet i fred og ro. Der skal helst være små oaser af fred i løbet af dagen. Hvor vi kan være os selv og lade op. Stilletid. Og dyb hvile. Hvile er grundlaget for al aktivitet. Hvis vi bare har aktivitet uden hvile, bliver vi ineffektive, overanstrengte og i dårligt humør. Så kan vi miste livsgnisten,” siger Charlotte Bech og tilføjer, at mennesker ikke er arbejdsmaskiner, der bare kan blive ved og ved. 

”Hvis vi altid overtræder naturens love, bliver vi syge, går ned med stress eller får problemer med hjertekarsystemet. Stress udgør en alvorlig sundhedsrisiko. Det svarer til at ryge 20-30 cigaretter om dagen,” advarer Charlotte Bech.

Derfor gavner søvn dit helbred:

Der er mange undersøgelser, som viser, hvor vigtigt det er at få sovet nok - og komme tidligt i seng:

  • Søvn har en gavnlig virkning på hjernefunktion og indlæring, fordi det er under søvnen og især under den dybe søvn, at hjernen regenererer. Derfor er det særligt vigtigt for børn at få rigeligt med søvn.
  • Der er en sammenhæng mellem overvægt og hvor lang tid man sover samt hvornår man går i seng. Og at søvnmangel fører til en række hormonelle forandringer, der igen øger risikoen for overvægt. 
  • De der går sent i seng ofte sover mindre, spiser mere mad, spiser mindre frugt og grønt og mere fastfood, også har en højere risiko for overvægt. 
  • Forskere mener, at en del af behandlingen af overvægt må være at gå tidligere i seng og få mere søvn.
  • Der er en klar sammenhæng mellem søvnmangel og kronisk sygdomme som overvægt, astma, diabetes, for højt blodtryk, koronarsygdom, blodpropper, og gigt.

Læs mere: Skifteholdsarbejde spolerer søvnen



Få de seneste artikler direkte i din indbakke