Så meget feder din frokost

Det er så nemt at hoppe på en gang fastfood i frokostpausen. Men pas på, det kan ende på sidebenene

Så meget feder din frokost

Ikke alle er så heldige at være på en arbejdsplads, hvor en sund og appetitlig kantine venter i frokostpausen. Derfor kan det for mange være fristende at gå ud i byen og købe frokosten. Men hvor usundt er det egentligt at gå i pølsevognen, på McDonald's eller bare spise den medbragte madpakke?

Læs mere: Klumme: Fedt med fakta om fedt

Svært at vide præcis hvor meget det feder

Chefdiætist Annette Vedelspang fra MobileFitness har regnet på det, og resultatet kan du se her. Hun understreger dog, at der er stor forskel på, hvordan mad påvirker vægt og fedtprocent fra person til person. Derfor har vi lavet to standardtyper på en kvindelig og mandlig ansat, for at vise, hvor meget energi, de maksimalt må indtage på en dag for at holde deres normalvægt. Som udgangspunkt er reglen, 

"Det er svært at sige præcis, hvor meget man tager på, hvis man hyppigt spiser denne slags mad. Men man kommer lettere til at spise for meget energi, når maden er usund og indeholder meget fedt, som meget af maden på vores liste gør. Energitætheden er nemlig større og mæthedsværdien lavere i fedtholdig og usund mad. Hermed øger man sin risiko for at tage på," fortæller Annette Vedelspang.

Som et regneeksempel på, hvor nemt man tager på, kan man bruge dette: Hvis du hver uge i 12 uger spiser 1000 kJ mere end du forbrænder svarer det til en vægtøgning på ca. fire kg.

Mobilefitness guider dig

Vil du have hjælp til at holde styr på kalorierne kan det anbefales at benytte Mobilefitness, der via mobilen fortæller dig, hvor meget og hvad du må spise.

I tabellen kan du se, hvor meget energi og fedt, der er i frokosten samt hvor meget af energien, der kommer fra fedt. Ifølge Sundhedsstyrelsen bør den kost, vi indtager, ikke have en fedtenergiprocent over 30, og vil man gerne slanke sig, skal den gerne ligge under 25 procent.

Så meget energi er der i maden:

  • En Big Mac menu (lille cola og lille pommes frites og to pommes frites dressing): Energi 4000 kJ og 46,1 gram fedt. 44 procent af energien kommer fra fedt, og det vil sige næsten halvdelen af en dags energiindtag.
  • To røde pølser med brød fra pølsevognen: Energi 2598 kJ og 20 gram fedt. 29 procent af energien kommer fra fedt.
  • En China-boks med ris og friturestegte rejer og karrysovs (cirka 500 gram): Energi 3730 kJ og 40 gram fedt. 40 procent af energien kommer fra fedt.
  • En bagel med kylling og bacon, grønt, creamcheese og karrydressing: Energi 2510 kJ og 30 gram fedt. 40 procent af energien kommer fra fedt.
  • To hele skiver rugbrød med spegepølse og leverpostej med agurk på toppen med skrabet smør: Energi 2020 kJ og 26 gram fedt. 50 procent af energien kommer fra fedt.
  • To hele skiver rugbrød med magert kødpålæg (f.eks. røget svinefilet, hamburgerryg, skinke med max. fem procent fedt, kyllingebryst, roastbeef eller pastrami), pickles og grønt pynt: Energi 1350 kJ og 5,7g fedt. 15 procent af energien kommer fra fedt.

Læs mere: Christine Antorini: Vi skal være skarpere på madpakken

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke