Sådan får du en sund balance i dit kolesterol

Din livsstil betyder meget, hvis du skal have styr på dit kolesterol. Vi giver dig fire enkle råd som kan gøre en stor forskel på dit kolesteroltal.

få balance i dit koleterol med en sund livsstil

Her får du fire enkle råd, som kan hjælpe dig med at få balance i dit kolesterol. Får du medicin for dit kolesterol, er det en god ide, at få målt dine værdier, når du laver disse forandringer, måske skal din medicin justeres. 

Læs mere: Find balancen i dit kolesterol

Hold dit blodsukker stabilt

Du ved det sikkert godt. Det er generelt ikke sundt, at dit blodsukker farer op og ned i løbet af en dag. Det samme gælder insulin, som er et blodsukkerregulerende hormon, der skal holdes på et stabilt niveau. Begge dele indvirker på dit kolesterol i en lidt kompliceret proces, hvor alle tre stoffer påvirker hinanden. Derfor indvirker det altså gunstigt på din kolesterolbalance, hvis du kan holde blodsukkeret i ro.
Sørg for at fordele dine måltider jævnt over hele dagen, så der løbende frigives energi til kroppen, og blodsukkeret holdes stabilt. Måltiderne skal samtidig indeholde gode proteiner (for eksempel linser, bønner og fisk) og sunde fedtkilder (for eksempel nødder, kerner og avocado), som alle frigives til blodbanen i et fredeligt tempo sammenlignet med sukker og andre hurtige kulhydrater.

Læs også: Kender du de 3 typer kolesterol?

Vælg det sunde fedt

Gå primært efter det sunde, umættede fedt fra planter, nødder og fisk, som nedsætter produktionen af det lede LDL-kolesterol. Sørg også for at investere i nogle gode planteolier, som eksempelvis en god olivenolie. Derudover kan du godt supplere med for eksempel lidt smør. Du skal blot være meget opmærksom på mængderne.

Frås i fibre 

Du har brug for mange kostfibre i din kost, som man ved begrænser skaderne af det lede LDL-kolesterol. Dem finder du især i fuldkornsprodukter, frugt og grønsager. Det er optimalt at få mindst 500 gram grøntsager dagligt. Fibrene mætter godt, stabiliserer blodsukkeret, og de transporterer kolesterolet ud af kroppen. Sørg konkret for at spise lidt grøntsager til hvert eneste måltid.

Læs mere: Grov kost forebygger sygdom

Husk motion

Vi kommer ikke uden om den. Den daglige motion. Den er nemlig en afgørende faktor, når du går efter at have en sund kolesterolbalance og stabilt blodsukker- og insulinniveau. Der er kun godt at sige om motionen, fordi den forebygger på alle måder, at du havner i en situation med et for højt kolesteroltal og en øget risiko for at udvikle hjerte- og karsygdomme.

Få inspiration til motion her

Kilde: ”Kolesterolkogebogen” af Anette Harbech Olesen

Inspiration i bogform

’Kolesterolkogebogen’ af Anette Harbech Olesen er fyldt med konkrete råd og tips til, hvordan du kan leve og spise dit kolesteroltal i balance. Bogen kan købes i alle boghandler, hos Saxo, Super Brugsen, Kvickly og i enkelte helsekostforretninger. Den koster 199 kroner.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke