Sådan får du magnesium i din kost

Fyld kroppen op med magnesium på den naturlige måde - dvs via din kost. Vi giver dig en guide til hvordan du får magnesium ind i alle dine måltider.

Få magnesium gennem kosten

Tænk i mandler, nødder, kerner og gryn samt grønne grønsager, så er du nemlig godt på vej, når det handler om at få din krop og dine celler fyldt godt op med det vigtige mineral.

Læs mere: Får du for lidt magnesium? Kroppens vigtige mineral

Morgenmad

Snup en portion af dit yndlingsmejeriprodukt for eksempel et velsyrnet surmælksprodukt som Acido. Drys godt med mysli på. Gerne af en type, hvor der indgår mange forskellige nødder, mandler og kerner. Eventuelt hjemmelavet, for så kan du selv styre indholdet af sukker.
Du kan også vælge at lave dig en portion grød af et miks af forskellige gryn og lidt kerner.
En anden mulighed at blende gryn, kerner og spinat i din smoothie. Så bliver den både beriget med magnesium og er desuden mere mættende.

Læs også: Få styr på vitaminerne

Mellemmåltider 

1 stk. knækbrød med lidt hytteost, en halv avocado, tomater og friske krydderurter. Eller tjek madforlivet.dk og find en opskrift på ærtepure. Hjemmelavet eller købt myslibar. Lille råkost med et drys af hakkede mandler, nødder og kerner.

Frokost 

Spis groft rugbrød til en salat. Bland salaten af alle de grøntsager, du kan lide. Suppler med magnesiumholdig bulgur, quinoa, linser og/eller tørrede bønner.

Aftensmad 

Giv den gas med masser af lækre sager fra grøntsagsafdelingen. Suppler med fisk, fjerkræ eller hvad du nu har lyst til. Det vigtige er, at du får masser af det grønne, der udover magnesium også indeholder mange kostfibre.

top 10 magnesium

Her finder du mest magnesium per 100 gram:

  • Paranødder 357 milligram
  • Mandler 265 milligram
  • Havregryn 200 milligram
  • Kikærter 160 milligram
  • Mørk chokolade 120 milligram
  • Groft knækbrød 95 milligram
  • Rugbrød 52 milligram
  • Banan 27 milligram
  • Spinat 26 milligram
  • Avocado 25 milligram
  • Broccoli 21 milligram

Kilde:  Anette Harbech Olesen er kostvejleder, blogger og forfatter til 14 bøger om mad og sundhed og blandt andet udgivet en e-bog om ”Magnesium – det oversete mineral”. Læs mere på madforlivet.com



Få de seneste artikler direkte i din indbakke