Sådan forebygger du tandsygdomme gennem din kost

Vi ved, at kosten spiller en vigtig rolle for, om man udvikler livsstilssygdomme som f.eks. diabetes. Men også udviklingen af tandsygdomme hænger sammen med den kost, man indtager. Hvis du spiser bestemte fødevarer og undgå andre kan du selv gøre en indsats, som kan bidrage til at forebygge, at sygdomme som caries, paradentose og syreskader udvikler sig.

Sådan forebygger du tandsygdomme gennem din kost

Følg kostanbefalingerne

For at spise sundt bør du følge de ti officielle kostanbefalinger fra Fødevarestyrelsen. Efterlever du disse råd, øger du nemlig dine chancer for at undgå mangel- og sygdomstilstande, herunder også en række sygdomme i mund¬hulen. Spis varieret, begræns indtaget af sukker og drik vand fremfor f.eks. sodavand og juice, lyder nogle af anbefalingerne.

Læs også: Store sodavandsflasker ødelægger tænderne

Begræns indtag af sukker og syre

Ifølge Berit Lilienthal Heitmann, tandlæge og professor i ernæring på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, bør du også begrænse antallet af mellemmåltider og tænke over indholdet i disse:

”Spiser og drikker du mange mellemmåltider, der indeholder meget syre, f.eks. sodavand og energidrikke, kan de skade din tandemalje, og er de meget søde, kan de medføre caries. Drik i stedet vand eller spis frugt og grønt, som er det sunde og tandvenlige mellemmåltid.”

Læs også: Lak erstatter tandlægeboret

Skyl efter med vand

Hvis du alligevel ikke kan holde dig fra mad og drikke med meget sukker og/eller syre, anbefaler Berit Heitmann, at du indtager det søde i forbindelse med et hovedmåltid og skyller efter med vand, så sukker- og syrerester bliver skyllet væk.

Børst tænder

Udover at følge disse råd, skal du børste tænder to gange om dagen med fluortandpasta og supplere med f.eks. tandtråd eller tandstikkere, så du også holder rent mellem tænderne. Og så skal du sørge for at gå til tandlæge regelmæssigt, så du får efterset tænderne og eventuelle begyndende tandsygdomme kan tages i opløbet.

Forebyg caries: 

  • spar på sukkeret - både tilsat sukker i f.eks. slik og madens naturlige sukker i f.eks. frugt og mælkeprodukter 
  • undgå især søde mellemmåltider, f.eks. kiks, tørret frugt og vingummier, der klistrer fast til tænderne, da de giver størst risiko for caries
  • sukker i små mængder kan spises sammen med et hovedmåltid eller sammen med andre fødevarer
  • skyl efter med vand når du har spist eller drukket fødevarer med meget sukker

Forebyg tandkødsbetændelse og paradentose:

  • spis fisk til frokost som pålæg, gerne hver dag og til middag et par gange om ugen
  • spar på sukkeret – det er ’mad’ for bakterierne på tænderne
  • skyl efter med vand når du har spist eller drukket fødevarer med meget sukker eller syre
  • børst tænderne to gange dagligt

Forebyg syreskader:

  • drik max en halv liter sodavand eller læskedrik om ugen. Uanset om de indeholder sukker eller ej, kan de give syreskader.
  • undgå at sippe syreholdige drikke i små slurke, så tænderne hele tiden er i et sukker- og syrebad
  • drikker du sodavand og andre læskedrikke, så gør det i forbindelse med et måltid
  • appelsiner og citroner indeholder syre – spis derfor ikke for mange ad gangen
  • skyl munden i vand, når du har spist eller drukket noget syrligt
  • vent en times tid med at børste tænder, når du har spist og drukket sure madvarer
  • hold igen med mad- og drikkevarer med et højt sukkerindhold, da sukker fra maden omdanner bakterierne til syre, og det kan give syreskader.

Du kan læse mere om kost og tandsygdomme på Tandlægeforeningens hjemmeside tandlaegeforeningen.dk.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke