Sådan holder du dine tarme sunde

Når din fordøjelse fungerer godt, kan du typisk se og mærke det på din mave. Er den for eksempel oppustet, er det udtryk for nogle ubalancer i dit system. Læs her, hvad du selv kan gøre for at optimere din fordøjelse

5 trin til at holde dine tarme sunde

Et sundt tarmsystem er vigtigt for dit helbred og heldigvis er der  meget du kan gøre for at holde dine tarme sunde, uden at du behøver ikke at lave gennemgribende forandringer i dit liv.

Læs mere: Din sundhed sidder (også) i dine tarme

Spis regelmæssigt, fordi

Kroppen i det hele taget har det godt med faste rytmer, og det gælder også dine måltider, fordi det giver ro i systemet. Spis regelmæssigt med måltiderne godt fordelt over dagen, og prop dig ikke med for meget mad til det enkelte måltid. Kroppen har brug for tid til at fordøje maden ordentligt. Lav et eksperiment. Prøv at spise mindre men tiere, måske vil du kunne mærke en forskel.

Drik masser af vand, fordi 

Vand er helt essentielt for din fordøjelse. Drik derfor gerne to liter hver dag, og fordel væsken over hele dagen. Prøv at drikke et glas vand, før du spiser og spring over, mens du spiser. Det er nemlig mest optimalt for fordøjelsen, fordi du kan risikere ikke at tygge maden ordentlig, hvis du skyller den ned. Det smitter af på resten af processen og forringer den.

Læs mere: Skønhedsguruer får unge til at drikke for meget vand

Få godt med fibre, fordi 

Kostfibre er med til at holde din fordøjelse i gang. De nedsætter risikoen for forstoppelse og sørger for, at du regelmæssigt skal af med afføring. Derfor er det en god idé, at du dagen igennem tænker over, hvordan du kan flette fibre ind i din kost. Her er et par forslag:

  •  Læg ud fra morgenstunden med groft brød eller fiberdrys på dit surmælksprodukt.
  • Brug grove grønsager som for eksempel gulerødder som mellemmåltid. Suppler med nødder, der også er fiberrige.
  • Spis grove grøntsager til både frokost og aften. Suppler med groft brød eller groft knækbrød.

Læs mere: Her får du gode kilder til kostfibre

Bevæg dig dagligt, fordi

Motion er en effektiv måde at få en velfungerende fordøjelse på. Når du er fysisk aktiv og dyrker motion, bruger du også typisk dine mave- og rygmuskler, og det stimulerer tarmenes bevægelser, peristaltikken. Desuden virker motion også afstressende for kroppen, og dette er også befordrende for din fordøjelse. Løb, gå, tag trapperne, grib sjippetovet eller snup hulahopringen. Alt tæller. Gerne 30 minutter om dagen.

Læs mere: Derfor skal du bruge 30 min. dagligt på motion

Slap af, fordi

Din stress og din travlhed sætter sig direkte i din fordøjelse. Derfor gælder de gamle dyder med ro og regelmæssighed plus gode, dybe vejrtrækninger, for det gør din fordøjelse tilfreds. Spis derfor ikke, når du faktisk ikke har tid til det. Eller vælg det omvendte. Tag dig god tid, når du vælger at spise. Hav fokus på dit måltid og skab ro omkring det, uanset om det er et lille mellemmåltid eller et hovedmåltid.

Læs mere: Sov dig til et bedre liv

Kilder: ”Sund mave sådan!” af Søs Wollesen, netdoktor.dk, sundhedsguiden.dk

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke