Sådan kan du forebygge brystkræft

Oktober er international brystkræft måned. En ud af ni kvinder får brystkræft, og selvom ingen kan vide sig sikker, kommer her to gode forebyggelses råd.

Få 2 gode råd til at forebygge brystkræft

Anne van der Merwede er ernæringsterapeut, ergoterapeut og komplementærbehandler. Hun har skrevet bogen ’En sund kvindekrop uden brystkræft’, som udkom sidste år på forlaget Muusmann.

De seneste 17 år har Anne studeret sammenhængen mellem brystkræft, krop, sind, kost og livsstil. Her giver hun to gode råd til at forebygge brystkræft:

1. Spis farverigt

Er maden farverig indeholder den en lang række plantestoffer, der er med til at styrke dit immunforsvar og beskytte dine celler mod celleskader. Plantestofferne sidder oftest i skrællen på frugt og grønt, som bruger dem som forsvarsstoffer mod svampe- og insektangreb, sol, regn og tørke. På samme måde bliver de et forsvar for os mod sygdomme som brystkræft.

Læs også: Myter- får man brystkræft af bøjlebh'en?

Sådan spiser du farverigt hele dagen:

  • Start dagen med en smoothie, der blandt andet indeholder avocado, spinat og bær. Farvede bær er ’naturens vitaminbomber’, så frås i dem enten på din morgenmad, i din smoothie – eller som dessert senere på dagen.
  • Til frokosten kan du spise en fyldig salat med masser af bladgrønt, rødløg, krydderurter og tomater, suppleret med kål og drysset med granatæblekerner.
  • Aftensmaden er oftest der, hvor du lettest kan få rigeligt med farvede grønsager som rødbede, hokkaidogræskar, savojkål og aubergine på tallerknen.

Læs også: Gåture mindsker risikoen for brystkræft

2. Undgå hormonforstyrrende stoffer

Stoffer som phthalater, parabener, dioxin og fluorerede stoffer mistænkes for at forstyrre kroppens naturlige hormonbalance. Det er vanskeligt at påvise problemer med det enkelte stof, men blandingseffekten – vi får stoffer fra for eksempel hudpleje- og kosmetikprodukter, konserveringsstoffer, og sprøjtemidler – bekymrer blandt andet Miljøstyrelsen, for man ved ikke nok om, hvad den betyder for vores helbred.

Læs også: Charlotte Birkow - Sådan en som mig kan da ikke få kræft

Sådan styrer du udenom hormonforstyrrende stoffer:

Det bedste, du kan gøre, er derfor at nærlæse dine produkters varedeklarationer, så du er sikker på, at produktet ikke indeholder stoffer eller fremstillingsmetoder, du gerne vil undgå.

  • Brug Svanemærket mad- og bagepapir og muffinsforme – og undgå opvarmning af mad i plast- og papemballage. Så undgår du de fluorerede stoffer.
  • Brug så rene hudplejeprodukter og kosmetik som muligt.
  • Tjek deklarationen på de rengøringsmidler, du bruger i køkkenet, på badeværelset etc.
  • Bruger du kemisk rens, så lad tøjet hænge og lufte, før du tager det på.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke