Sådan mediterer du dig mere mindful

Meditation er nærværs-træning for alle. Gennem meditation øver du dig i at være mindful – rolig, accepterende og nærværende – nu og her og i andre af livets sammenhænge.

Sådan mediterer du dig mere mindful

 Henning Daverne er en stor kapacitet indenfor mindfulness og meditation herhjemme. Ifølge ham udfører du meditations-øvelsen Kropsscan sådan her:

Sådan udfører du meditationsøvelsen Kropsscan


  1. Sæt dig på en stol, et uforstyrret sted, med rank ryg i en afslappet stilling.
  2. Flyt din opmærksomhed til dine fødder. Mærk fødderne og flyt langsom opmærksomheden op gennem kroppen til underbenene, knæene, lårene, hofterne, balderne og skridtet. Mærk nu på én gang alle dele af begge dine ben fra bæltestedet til og med dine fodsåler. Træk vejret godt og dybt, men du holder en rolig og afslappet opmærksomhed i dine ben.
  3. Flyt nu opmærksomheden til dine hænder. Mærk hænderne indefra. Mærk også underarmene, albuerne, overarmene og skuldrene. Mærk nu begge dine arme hele vejen fra skulder til og med din hånd. Det handler om at være til stede i dine arme og mærke dem indefra.
  4. Flyt nu roligt opmærksomheden til området fra bæltestedet og op til solar plexus hele vejen rundt om din krop. Træk vejret dybt og mærk maven, siderne og lænden. Ret også din opmærksomhed helt ind i kroppens center, som ligger midt imellem navlen og rygsøljen.
  5. Flyt nu din rolige opmærksomhed til dit bryst. Mærk bryst, ribben og skuldreblade. Flyt opmærksomheden til hals og nakke og videre til dit hoved.
  6. Dvæl med din rolige og afslappede opmærksomhed på kroppen som helhed.

Kilde: henningdaverne.dk.

Læs også: Du skal turde elske dig selv



Få de seneste artikler direkte i din indbakke