Sådan skruer du op for grøntsagerne

Drømmer du om at skrue mere op for grønsager, handler det om at få grundlagt nogle vaner, hvor du spiser det grønne uden at tænke så meget over det. Her får du nogle konkrete ideer til, hvordan du på en enkel og meget konkret måde kan flette mere grønt i dine måltider.

Sådan kan du nemmere få 600 gram grøntsager

9 grønne tips

1. Lige ved hånden

Køb godt med grøntsager, når du er ude for at handle. Vælg det, der er i sæson, og hvor der er kortest fra jord til bord, så du får de mest friske og næringsrige råvarer. Pak dem godt i køleskabet, så de bliver opbevaret optimalt. Når grøntsagerne er tilgængelige for dig derhjemme, er der større chance for, at du dagligt får sneget flere ind i din kost.

Læs også: Spis grønt og lev længere

2. Et lager i fryseren

De frosne grøntsager bliver høstet, tilberedt og frosset inden for et kort tidsrum og bevarer på denne måde både smag og næringsstoffer. Derfor kan du med god samvittighed have et godt lager af frosne grøntsager i din fryser. De kan indgå i salater og give både mæthed og fylde, eller de kan spises dampede med en pesto til din varme aftensmad.

3. Grøn fra morgenstunden

Frugt indgår ofte i morgenmaden, men du kunne overveje at bytte ud med grøntsager. Eller lave en kombination. Brug små tomater og strimlet peberfrugt som alternativ til marmelade og put det oven på din ostemad, eller spis det som tilbehør. Eller lav en omelet, som du vender med en god bunke spinat, snittet blomkål, revne gulerødder, grønne bønner eller hvad du nu har i køleskabet eller fryseren.

4. Nemme snacks i køleskabet

Rengør grøntsager til et par dage. Skræl og skær i mundrette stykker. Gulerødder, peberfrugter, blomkål, hvidkål og hvad du ellers kan lide. Anskaf nogle bokse, som du kan opbevare dine grøntsager i. Chancen for at du snacker grøntsager er større, når de ligger klar til dig på køl. Det gør det desuden også nemmere for dig at tage noget grønt med i tasken, når du skal på farten.

5. Giv grøntsager smag

Nogle oplever, at grøntsager ikke altid smager af så meget. Er du en af dem, kan det være en god idé at have hummus, guacamole, pesto, eddikedressinger, salsa og lignende stående i køleskabet, som du kan bruge som dip. På den måde kan du spice grøntsagerne op og gøre dine grøntsager lidt mere spændende. Desuden går det sunde fedt ind og understøtter optagelsen af de fedtopløselige vitaminer i grøntsagerne.

6. Grøntsager i koncentreret form

Suppe er en rigtig effektiv måde at få en masse grønsager på. Der er forholdsmæssigt mange grøntsager i en tallerken suppe, fordi grøntsagerne er kogt ned. Du kan stort set bruge alle former for grøntsager. Kun fantasien sætter grænser.
Har du en saftpresser, er det lidt samme princip. Her kan du også blande og smage dig frem og hælde mange grøntsager ned i blot et enkelt glas. Bruger du en citron og to til fire æbler som basis, kan du næsten blande med alle andre grøntsager.

Læs også: 5 råd til sund sommermad

7. Giv det grønne hovedrollen

Skift fokus, og lad det grønne få en mere dominerende rolle, når du skruer dine måltider sammen. De grønne råvarer kan flettes ind i rigtig mange varme retter. Lav wokretter med masser af snittede grøntsager, put flere grøntsager og mindre kød i gryderetten eller i lasagnen. Riv grøntsager og tilsæt dine frikadeller eller dit farsbrød.

8. Lav ekstra mad

Tag lidt af maden fra, inden du serverer. Så er du på forkant med dit mellemmåltid eller din frokost dagen efter. Det kan for eksempel være lidt suppe, en råkost, nogle grønne deller eller måske bagte eller stegte grøntsager, der kan ryge i en omelet.

9. Kig på din tallerken

Når du øser op og anretter din tallerken, så sørg for, at grøntsager fylder mest – for eksempel halvdelen af tallerken. Den øvrige halvdel kan du splitte op mellem kød, fisk eller kylling samt kartofler, ris eller lignende. Husk lidt sundt fedt – for eksempel pesto, nødder, mandler, kerner eller olie.

Giv grøntsagerne en kærlig behandling

Når du skal i gang med at tilberede dine grøntsager, kan du jo ligeså godt sikre dig, at du hiver mest mulig sundhed ud af dem. Det er i virkeligheden ikke så kompliceret. Du skal bare omgås dine grøntsager nænsomt. Spis dem rå, når du kan. Vil du gerne have kogte grøntsager, så kog dem kun ganske kort, eller endnu bedre damp dem! Hvis grøntsager koger i lang tid, udvandes de sunde stoffer og løber i kogevandet. Det samme gælder, hvis du damper dem i for lang tid.
Kilder: altomkost.dk og food.dtu.dk

Og hvad med frugt?

Frugt er ligesom grøntsager fyldt med sunde stoffer. Til gengæld er frugten mere tilgængelig, og måske er det forklaringen på, at mange af os spiser for meget frugt og for få grøntsager. Du kan med fordel være opmærksom på, hvordan du skruer de anbefalede 600 gram frugt og grønt sammen. Måske have din egen sunde regel om at nøjes med et til to stykker frugt og lade resten være grøntsager.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke