Sæt smagsløgene på arbejde og hold dig slank

Sødt, surt, salt, bittert og umami mætter i et måltid

Sæt smagsløgene på arbejde og hold dig slank

Maven skal selvfølgelig være mæt, men smagsløgene skal også være tilfredsstillet, før man holder op med at spise. Og noget tyder på, at det er nemmere at holde den slanke linje, hvis alle smagsløg bliver sat på arbejde i løbet af et måltid.

"Hvis alle fem grundsmage: sødt, surt, salt, bittert og umami er til stedet i et måltid mad bliver man hurtigere mæt," siger Carsten Lunding. Sammen med Claus Angelo Brandt har han skrevet bogen 'Smagsdommerne', hvor han råder os til at tænke mere i grundsmage end i opskrifter.

"Der bliver udgivet 300 nye kogebøger i Danmark hvert år. Men i stedet for at følge opskrifter slavisk vil vi gerne inspirere til at give folk en basisviden om grundsmagene."

Læs mere: Ujmmm... umami!

Put kaffe i saucen

Hvorfor er det f.eks., at man nogen gange får en ubetvingelig lyst til noget sødt efter maden? Ifølge Carsten Lunding kan svaret meget vel være, at der har været for lidt sødt i måltidet.

"Så måske skal man putte lidt chokolade i næste gang, man laver chili con carne. Og hvis det er bittersmagen, der mangler, kunne svaret være en sjat kaffe fra kaffemaskinen i saucen. Det gælder om at finde den rigtige balance."

"Lad grundsmagene være dit kompas. Tænk i sødt, surt, salt, bittert og umami og inddel f.eks. indholdet i køkken- og køleskab efter de fem grundsmage."

Leverposteg med det hele

Christian Bitz, cand.scient i human ernæring og ernæringsekspert i Go'Morgen Danmark på TV2 er enig med Carsten Lunding.

"Jo hurtigere smagsløgene bliver tilfredsstillet, desto mindre vil man have behov for at spise. Og her er det både smag og duft, der er med til at tilfredsstille appetitten," siger han.

Et eksempel på et meget lille måltid, der indeholder alle grundsmagene er ifølge Christian Bitz en helt almindelig leverpostej-mad med salt pyntet med rødbede. "Rugbrødet har den bitre smag. Leverpostejen har umami, så er der saltet, og rødbeden er det sur-søde. Den tilfredsstiller sanserne bedre end en flad leverpostej uden salt og rødbede. Og det vil i sidste ende resultere i færre kalorier."

Læs mere: Hvidløg - stinkende sundt

Slankende umami?

Som smagsforstærker har umami en særlig funktion. Umami er et redskab til at gøre den samlede oplevelse af smag og aromastoffer mere intens og mættende.

Om umami i sig selv kan virke slankende er der ikke videnskabeligt bevis for, men nogle forskere tror på det. Derimod er der noget, der tyder på, at syntetisk umami kan virke modsat. Fødevareindustrien har for længst fundet ud af, hvad umami kan gøre ved mad og tilsætter det syntetisk i en lang række madvarer – eksempelvis i chips.

På varedeklarationen kan man finde den syntetiske umami – det 3. krydderi – som smagsforstærker. E-numrene E620 til 625 er syntetisk umami.

10 tip til mere umami

  1. Tid er umami. Jo længere tid maden simrer, desto mere umami.
  2. Lav den sammenkogte ret dagen før. Der er mere umami i den dagen efter.
  3. Tilbered din egen bouillon og frys den ned. Umami holder i fryseren.
  4. Giv de svitsede grøntsager et stænk med soya-, østers- eller fiskesauce. Det er ren umami.
  5. Kød, bacon, skaldyr, fisk og grøntsager som tomat, svampe, kinakål, majs og asparges indeholder umami.
  6. Når råvarerne steges, koges, lagres, gæres, tørres, røges, marineres eller graves øges indholdet af umami.
  7. Parmesan indeholder masser af umami og kan med fordel strøes over madretter.
  8. Umami – eller glutamat – er nedbrudte proteiner.
  9. Det 3. krydderi er en syntetisk form for umami og tilsættes ofte i færdigretter.
  10. Fiskesauce er fuld af umami. Det vidste grækerne og romerne, men opskriften gik i glemmebogen, indtil vi fik den tilbage fra Asien.

Læs mere: Det kan dine krydderier



Få de seneste artikler direkte i din indbakke