Sæt sukkerforbruget ned - og undgå caries

Det er ikke noget nyt, at en sukkerholdig kost kan føre til caries. Men ifølge en ny undersøgelse omtalt i Tandlægebladet bør dit sukkerindtag kun udgøre højst tre procent af dit daglige energiindtag, hvis du vil reducere risikoen for at udvikle caries.

Sæt sukkerforbruget ned - og undgå caries

Forskerne bag undersøgelsen har sammenlignet udviklingen af tandsundhed og sammenhængen med kost i forskellige lande, hvor befolkningens sukkerindtag har ændret sig, f.eks. på grund af krig. Undersøgelsen viste, at carieshyppigheden steg dramatisk, når kosten ændrede sig fra ikke at indeholde sukker til at indeholde op til ti procent sukker af det daglige energiindtag.

Kun 5 procent af dit energiindtag bør være sukker 

WHO anbefaler indtil videre stadig, at sukker maksimalt udgør ti procent af det daglige energiindtag, og det samme gør Fødevarestyrelsen. For en normalvægtig voksen svarer det til cirka 60 gram sukker om dagen. Forskerne bag undersøgelsen anbefaler, at man sænker grænsen, så sukker kun udgør fem procent af det daglige energiindtag og gerne endnu lavere til tre procent. Ikke kun for at undgå caries, men også for at undgå de mange andre sygdomme, der er forbundet med et højt sukkerindtag, herunder diabetes. 

Sådan skader sukker tænderne:

  • Når du indtager sukker, øger du risikoen for at få huller i tænderne. Bakterierne på dine tænder lever nemlig af sukker, som de omdanner til syre, der kan lave hul i tænderne.
  • Sukker, som findes naturligt i f.eks. mælk, frugt og honning kan også omdannes til syre, der kan give huller i tænderne.
  • Jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for huller i tænderne. Tørret frugt, müslibar og andet, der kan klistre fast i tænderne, er blandt de store syndere.
  • Jo oftere du spiser sukker, jo bedre bliver bakterierne til at lave huller i tænderne. Og der kommer flere af de bakterier, der laver huller, hvis du tit har sukker i munden.
  • De sukkerholdige ting, du spiser mellem hovedmåltiderne, giver størst risiko for huller i tænderne

Hvor sød er du?

Tandlægeforeningen har tidligere undersøgt indholdet af tilsat sukker i en række populære slik- og sodavandsprodukter samt i mellemmåltider, der typisk markedsføres som sunde. Resultaterne er overraskende – selv for tandlæger.

  • Økologisk drikkeklar hyldeblomst (330 ml) = 16 sukkerknalder.
  • Økologiske tørrede tranebær (60 g.) = 14 sukkerknalder.
  • Yoggi drikkeyoghurt med hindbær og blåbær (350 ml.) = 13 sukkerknalder.
  • Trope Berry nøddebar med mandel, hasselnød, tranebær og blåbær (35 g.) = 6,5 sukkerknalder.
  • Økologiske mini-speltkiks fra Urtekram (150 g.) = 13,5 sukkerknalder.
  • Coca-Cola (0,5 liter) = 25 sukkerknalder.
  • Toms Chocofantstang (27 g.) = 8 sukkerknalder.
  • Haribo Matador Mix (170 g.) = 41 sukkerknalder.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Tandlægeforeningen



Få de seneste artikler direkte i din indbakke