Shh, sig det ikke så højt ...

Mange oplever på et eller andet tidspunkt, at der kan opstå pinlige spørgsmål på apoteket. For eksempel når det drejer sig om sexsygdomme eller tabubelagte sygdomme som inkontinens. Men i dag bliver apotekerne indrettet, så der tages størst mulig hensyn til kundernes ønske om diskretion

Shh, sig det ikke så højt ...

Man ser det for sig. De andre kunder løfter pludselig hovedet, spidser ører og stirrer, og personalet snakker bare højere og højere og bliver ved med at stille pinlige spørgsmål til ens sex- eller underliv, så man allerhelst vil krybe ned i et musehul. Alt sammen blot fordi man skal købe en pakke kondomer eller hente sin behandling mod clamydia eller måske kønsvorter.

Heldigvis er den slags scenarier primært noget, man oplever på film og i bøger.

I dag bliver apotekerne nemlig indrettet med størst mulig diskretion for øje, så det bliver en positiv oplevelse for kunden at modtage information og rådgivning på apoteket – uanset om det drejer sig om solcreme eller for eksempel bleer, hvis man lider af inkontinens.

Læs mere: Apoteket passer på dig

Tæt på kunden

Et af de steder er Tårnby Apotek på Amager, som drives af apoteker Peer Nørkjær.

Apoteket har fire dobbeltskranker, som er delt på midten af en konsol, så kunden oplever at stå i sin egen 'bås'. Der er desuden så god plads mellem skrankerne, at personalet kan stille sig ud på siden af dem og på den måde stå endnu tættere på kunden og tale mere dæmpet og for eksempel vise et produkt frem.

I særlige tilfælde har personalet desuden mulighed for tage kunden med ind på et kontor, men det sker yderst sjældent, at kunderne beder om det, fortæller Peer Nørkjær.

"Her kan man altid henvende sig. Vi står ikke og råber, og når vi kan stille os ud på siden af skranken tæt på patienten, føler folk ikke, at det er så intimiderende," siger han.

De andre kunder på apoteket er som regel også gode til at vise hensyn, forklarer Peer Nørkjær, og hvis de alligevel stiller sig for tæt på den kunde, der bliver betjent, beder personalet dem om at flytte sig.

Undgå farlige situationer

De spørgsmål, som apotekets personale altid stiller til kunden har en god grund. Personalet har stor viden om medicin og medicinhåndtering, og når de stiller spørgsmål, er de med til at sikre, at medicinen indtages optimalt – og forhindrer, at kunderne oplever unødige problemer med lægemidlerne eller i værste fald farlige bivirkninger. Hvis en kunde for eksempel tager blodfortyndende medicin er det afgørende, at han eller hun ikke også tager medicin med acetylsalicylsyre, som blandt andet findes i en række hovedpinetabletter. Det vil nemlig forstærke virkningen af den blodfortyndende medicin.

"Spørgsmålene er et lyntjek på, om der er problemer, og om folk tager deres medicin korrekt. Og vi fanger faktisk mange," siger Peer Nørkjær.

Læs mere: Kort kø på apotekerne

Kunderne ved mere

I løbet af de seneste år har Peer Nørkjær også oplevet, at kundernes grænser har flyttet sig. De har ofte selv fundet frem til masser af information om deres helbredsproblemer og har derfor meget mere viden, når de møder op på apoteket.

"Folk ved, hvad de skal have, og det giver en meget større åbenhed. Folk er ikke så forsigtige mere," siger Peer Nørkjær og nævner potensmidlet Viagra som et eksempel.

Det er der i dag mange som køber uden at blinke, hvor de for få år siden ville have fundet det pinligt.

TAVSHEDSPLIGT

  • Apotekets personale har ligesom alt andet sundhedspersonale tavshedspligt.
  • Det betyder, at personalet ikke må videregive oplysninger om dit helbred og andre fortrolige oplysninger uden dit samtykke.
  • Når det gælder børn og unge under 18 år er reglerne dog anderledes, men tavshedspligt over for forældrene kan være nødvendig, hvis der er afgørende hensyn til barnet og dets forhold til forældrene. For eksempel hvis der er tale om behandling af sexsygdomme eller prævention - eller hvis oplysningerne kan give anledning til alvorlige konflikter.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke