Skifteholdsarbejde spolerer søvnen

Skifteholdsarbejde kolliderer med din naturlige døgnrytme og kan føre til alt fra søvnløshed til maveproblemer

Skifteholdsarbejde spolerer søvnen

Når dit arbejde kolliderer med din krops naturlige døgnrytme, er du tvunget til at forsøge at sove, når du føler dig frisk og opmærksom, og arbejde når du føler dig træt og døsig.

Du risikerer alt fra søvnløshed til maveproblemer

Mange mennesker, der har skifteholdsarbejde er derfor i risiko for at få søvnforstyrrelser. Symptomerne omfatter søvnløshed, træthed, irritabilitet, nedsat årvågenhed, og problemer med at koncentrere sig. Skifteholdsarbejdere er desuden mere tilbøjelige til at udvikle maveproblemer og hjertesygdomme.

Læs mere: Du er slave af din døgnrytme

Tips til at sove om dagen:

  • Brug mørke briller på vej hjem fra arbejde og hold dig væk fra sollys.
  • Lav dit soveværelse så mørk som muligt, og sov med en øjenmaske.
  • Brug ørepropper til at blokere for støj i dagtimerne.
  • Skab et sengetids ritual, som at læse eller tage et bad, for at signalere til din hjerne, at det er tid til at sove.

Læs mere: Sov dig til et bedre liv

Tips til at arbejde om natten:

  • Prøv helst at arbejde sammen med andre og ikke alene.
  • Drik koffein i starten af vagten og ikke i slutningen.
  • Gå rundt eller få noget motion på din vagt.
  • Tag en lille powernap, hvis muligheden er der.

Kilde: webmd.com

Læs mere: Sms´er og Facebook forstyrrer din nattesøvn



Få de seneste artikler direkte i din indbakke