Slip for nakkesmerter – gør noget ved dem

Ny viden på forskningsområdet har vist, at selv om du er over 65 år kan du slippe af med dine nakkesmerter – eller i hvert fald mindske dem dramatisk. Det du selv skal gøre er at kombinere behandling hos kiropraktor med nogle enkle øvelser, som du selv kan lave.

Slip for nakkesmerter – gør noget ved dem

På siden her, kan du se tre helt enkle øvelser. Øvelserne indgår i studier som viser, at kombinationen af træning og kiropraktisk behandling formindsker ældres nakkesmerter markant.

Din kiropraktor kan rådgive dig om hvilke øvelser du ellers skal lave, for at komme dine nakkesmerter til livs. Du får nemlig det bedste resultat, hvis du både laver stræk (som øvelserne), samt nogle balanceøvelser og øvelser for hele kroppen.

Her får du 3 effektive øvelser mod nakkesmerter:

Hovedstræk

Træk hoved langsomt tilbage

  1. Sid i en stol med ryggen støttet af ryglænet.
  2. Bevæg langsomt hovedet bagud, så langt som du kan.
  3. Hovedet må ikke bøje forover eller bagover.
  4. Gentag strækket seks til otte gange.

Bryststræk

Træk arme og hoved tilbage

  1. Sid i en stol, med hænderne strakt let i en skrå vinkel bagud fra kroppen.
  2. Stræk nakken (som i øvelsen ovenfor).
  3. Pres skulderbladene sammen.
  4. Gentag seks til otte gange, og husk: nakken skal hele tiden være strakt.

Kat/kamel

Rund og svaj ryggen lansomt mens du sidder på en stol

  1. Sid i en stol med hænderne på knæene.
  2. Træk nu skuldrene frem, så din ryg former et stort ’C’.
  3. Træk derefter langsomt skuldrene tilbage, skub dit bryst og navlen ud, så du danner en bue fremad som et omvendt C.
  4. Lav seks til otte gentagelser uden pause i mellem. Fokuser på bevægesen i øvelsen og hvordan din rygsøjle bevæger sig fra kat (svaj) til kamel (buen).

Lav øvelserne hver anden dag.

Det er aldrig for sent at træne

Det er aldrig for sent at træne, og man kan heller ikke blive for gammel til at gå til kiropraktor. Der er ikke en aldersgrænse for at have effekt af kiropraktorens behandling. Det eneste det kræver, er lidt mere tålmodighed. Med årene er man lidt længere om at komme sig efter for eksempel nakkesmerter, og man skal også træne lidt længere for at få resultater.

Læs mere på danskkiropraktorforening.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke