Søvn og synet

Øjet regulerer døgnrytmen, fordi det bl.a. er mængden af lys, som styrer vores søvnbehov. Hvis vores syn forringes f.eks. pga. sygdom eller alderen, vil det påvirke vores døgnrytme og kan give søvnproblemer.

Søvn og synet

Hvordan påvirker øjet vores søvn?

75 til 80 procent af vores sanseindtryk kan henføres til synssansen. Øjet er dermed vores vigtigste sanseorgan. Øjet danner billeder på nethinden, som giver os forståelse af omgivelserne. Men øjet regulerer også døgnrytmen og har dermed indflydelse på vores vågenhed og søvn. Det sker gennem to modsat rettede mekanismer.

  • Om aftenen øges søvnhormonet melatonin, som bevirker, at vi bliver trætte. 
  • Om dagen holdes vi vågne, ved at lys undertrykker trangen til at sove, hvilket sker ved døgnrytmesystemets vågenhedssignal.

Læs også: Du er en slave af din døgnrytme

A eller B mennesker

Døgnrytmesystemet reguleres gennem specielle celler i øjet, der måler lysstyrken i omgivelserne. Det er individuelle forskelle i døgnrytmen, der afgør, om vi er A- eller B-mennesker:

  • A-mennesker: Cirka 25 procent har en døgnrytme, der er en smule kortere end 24 timer.
  • B-mennesker: Cirka 75 procent har en døgnrytme, der er en smule længere end 24 timer.

Alder kan give søvnproblemer

Det er ikke usædvanligt, at ældre kan have søvnproblemer, der reducerer den samlede natlige søvn. For ældre kan det tage lidt længere tid at falde i søvn, og det er ikke ualmindeligt, at de har øget opvågning i løbet af natten.

Med alderen reduceres mængden af lys, der når nethinden, dels fordi pupillen bliver mindre og dels fordi linsen bliver mere uklar. Dertil kommer, at døgnrytmesystemet er mest følsomt for det blå lys og derfor påvirkes ekstra i negativ retning af den med alderen tiltagende gulfarvning af linsen, som absorberer det blå lys.

Søvn og øjensygdomme

Studier har vist, at øjenpatienter kan opleve døgnrytmeforstyrrelser i varierende grad som f.eks. i tilfælde af nethindeløsning. Ved grå stær vil den uklare linse nedsætte lysmængden, der rammer nethinden. Ved diabetisk øjensygdom, AMD (aldersreduktion af den gule plet) og grøn stær, er de særlige nethindeceller ofte beskadiget, så de er mindre følsomme overfor lys.

Læs også: Motion er godt for øjnene

Vidste du, at søvnen kan forbedres ved:

  • at gå i seng og stå op på samme tid hver dag 
  • at udsætte dig selv for dagslys igennem dagen
  • at dæmpe lysniveauet et par timer før sengetid
  • at holde soveværelset mørkt eventuelt ved mørklægning eller brug af øjenmaske
  • at begrænse middagslur til max 20 minutter i dagtimerne
  • at undlade kaffe, te og kakao et par timer før sengetid

Indholdet på denne side er leveret af Øjenforeningen, som er en almennyttig organisation, hvis formål er at forebygge øjensygdomme ved forskning, oplysning og rettidig behandling.

Besøg deres hjemmeside her



Få de seneste artikler direkte i din indbakke