Spis grønt og lev længere

Der er rigtig meget fokus på grøntsagerne i disse år, og forskerne er ikke i tvivl. Råvarer fra planteriget er supersunde. De beskytter dig mod at blive ramt af alvorlige sygdomme og er med til at forlænge dit liv. Men hvordan får jeg i praksis gnavet mig igennem bjerget af grøntsager?

Få et overblik over hvorfor grøntsager er sunde så vi lever længere

Kigger du med skeptisk på det lille bjerg af broccoli og er næsten udmattet ved tanken om, at du skal gnaske dig igennem, er du ikke alene. Det kan knibe med lysten. Selv om ingen af os vel er i tvivl om, at grøntsager er sunde. Meget sunde faktisk. De er nemlig så proppet med næringsstoffer og fibre, at det nok er den eneste fødevaregruppe, som du kan kaste dig over og spise fuldstændig uhæmmet af uden den mindste snert af dårligere samvittighed. Faktisk bliver du kun sundere af det... Samtidig begrænser det også din lyst (og plads i maven) til den usunde mad, hvis du har spist dig mæt i grøntsager.

Læs også: Sådan får du nemt flere grøntsager

Dit hjerte takker ja

Især har det vist sig, at grøntsager har en positiv effekt på din hjertesundhed. I næsten alle undersøgelser er der påvist en omvendt sammenhæng mellem indtaget af frugt og grøntsager (sammen eller hver for sig), og risiko for alle former for hjerte-kar-sygdom.

for hver 100 gram grøntsager du spiser, bliver din risiko for hjertekar sygdomme nedsat med op til 10 procent

Det betyder, at din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom simpelthen falder, jo flere grøntsager du kan få flettet ind din daglige kost. Forskning viser, at for hver 100 gram du spiser, bliver din risiko for disse sygdomme nedsat med op til 10 procent, og derfor tæller alle gram i forhold til at styrke din hjertesundhed.

Læs også: Grov kost slanker og forebygger sygdomme

Man ved altså, at masser af grøntsager indvirker gunstigt på dit blodtryk, dit kolesteroltal og holder i det hele taget din blodårer sunde og sørger sammenlagt for, at dit kredsløb kører godt. Det er rigtig god viden, eftersom hjerte-kar-sygdom koster mange mennesker livet hvert eneste år.

Forebygger kræft

Det samme gør kræft. Her er resultaterne dog ikke så entydige, om end forskerne kan se, at din risiko for at udvikle kræft er mindre, hvis du dykker godt og grundigt ned i grønsagsskuffen, end hvis du ikke gør.
”Risikoen for at udvikle og dø af kræft er lidt lavere hos dem, der spiser mange grøntsager, hvis man sammenligner med dem, der spiser mindst. Generelt forebygger grøntsager dog først og fremmest kræft på den indirekte måde. Det handler om, at grøntsager er fattige på energi og dermed sænker du risikoen for at blive overvægtig, hvis du spiser mange grøntsager. Netop overvægt ved man spiller ind på udviklingen af blandt andet brystkræft. Derudover ser det ud til, at nogle af de stoffer, som visse grøntsager, bær og for eksempel rug er rige på kan reducere risikoen en smule,” siger forskningsleder og overlæge ved Kræftens Bekæmpelse Anne Tjønneland.

Læs også: Spis rigtig og forebyg kræft

Lev længere på grøntsager

Den belgisk læge og forsker Kris Verburgh går lidt videre og mener, at grøntsager kan være med til at stikke en solid kæp i aldringshjulet. Han er forfatter til bestselleren ’Timeglasmodellen’, hvor han præsenterer en model, der blandt andet skyder de hurtige kulhydrater helt ned. Han argumenterer for, at en sund kost med blandt andet mange grøntsager kan både forlænge dit liv og et bedre helbred, mens du lever. Kris Verburgh mener, at der er belæg for, at grøntsager både reducere risikoen for forskellige kræfttyper som for eksempel brystkræft og i det hele taget er gode til at hæmme aldersrelaterede sygdomme som forkalkninger, grå stær og hukommelsestab. Plus hjerte-karsygdomme. Her mener Kris Verburgh, at især bladgrøntsager sænker risikoen for en blodprop i hjertet.

Skru op

Grøntsagernes gunstige effekt på din sundhed og dit helbred er baggrunden for, at de indgår som en del af de officielle kostråd. Her anbefaler man, at du spiser 600 gram frugt og grønt om dagen, og mindst 300 gram skal være grøntsager.

Vi får for lidt

Der er for nylig blevet offentliggjort en rapport over danskernes kost, og den viser, at vi (eller nogle af os) fortsat spiser for meget mættet fedt, for meget sukker og for få kostfibre. Og selv om status er, at vi spiser flere grøntsager, viser rapporten, at vi samlet set stadig gnasker for lidt i det grønne. Kvinder spiser i gennemsnit cirka 200 gram om dagen og hele 62 procent af kvinder over 18 år spiser mindre end 200 gram grøntsager hver dag.

Læs også: Vi er blevet bedre til at spise grønt

Det tyder altså på, at langt de fleste af os med fordel kan rykke på den grønne bane og aktivt vælge flere grøntsager i hverdagen.

Spis 3 forskellige farver hver dag

Det er vigtigt at spise forskellige grønsager dagligt, fordi indholdet af sunde stoffer svinger. En god tommelfingerregel er at spise mindst tre forskellige grønsager i tre forskellige farver hver eneste dag. På den måde er du sikker på at få en varieret mængde af de sunde plantestoffer, som er dem, der giver grøntsager deres farve.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke