Spot på salt - Det skjulte er det værste

Ikke så sjældent udråbes salt som den store skurk på middagsbordet. Og det er helt rigtigt, at salt er en trussel for dit helbred, hvis du får for meget af det. Og det gør mange af os. Måske helt uden at vide det. Omvendt har du også brug for salt.

Spot på salt - Det skjulte er det værste

Du kigger efter saltet og griber automatisk saltbøssen uden at tænke videre over det. Det er en gammel vane, som ved nærmere eftertanke måske er blevet en uvane. For du kan nemlig sagtens have vænnet dig til den salte smag på samme måde som med den søde.

Den skjulte salt er skurken

Imidlertid er saltbøssen en skurk, når det handler om din sundhed. Dog kun en lille skurk.
Den store skurk er nemlig det skjulte salt, som du ikke er bevidst om, at du inviterer ind i dit kredsløb, hver gang du spiser forskellige fødevarer.

Salt er nemlig tilsat en lang række fødevarer og noget, du får med i købet, når du kaster dig over lasagnen i kantinen, nyder en sandwich på en café eller tager fastfood med hjem. For slet ikke at tale om al det salt, der følger med, hver gang du handler ind i supermarkedet.

Læs også: Styr dit salt - 7 faldgruber du skal kende

Balancen er vigtig - kroppen skal have lidt salt

For mange år siden var det nødvendigt at salte fødevarer, hvis maden skulle kunne holde sig. Sådan er det ikke længere, for i dag bruger man først og fremmest salt for at tilføre fødevarerne smag og konsistens. Fødevarestyrelsen anbefaler maksimalt fem gram om dagen for kvinder og otte gram for mænd, men (lidt) salt skal kroppen trods alt have.

Salt er helt afgørende for at opretholde kredsløbet i kroppen. Det spiller en central rolle for væskebalancen og for, at vores celler kan transportere næringsstoffer og ilt rundt i kroppen.
Boye L. Jensen er overlæge og professor ved Syddansk Universitet. Han understreger, at salt er livsvigtigt.

Læs også: Salt eller sukker . hvad er mest usundt

"Du har omkring 250 gram salt i kroppen. Noget er bundet fast i knoglerne, mens cirka 140 gram findes i blod og væske udenfor cellerne. Saltet holder blodtrykket oppe, og hvis du for eksempel bliver syg med diarre, taber salt og kommer til at mangle salt, falder dit blodtryk også og kan blive for lavt. I det daglige får du et overskud af salt, som du udskiller i nyrerne via urinen. Hver dag filtreres der cirka 1, 5 kilo salt i nyrernes små filtre, hvoraf det meste optages i nyrerne igen, så der udskilles den samme mængde, som du har indtaget. Typisk omkring 8 gram. Der er balance.”

Tip! Når du handler ind, så kig efter madvarer med Nøglehulsmærket, for mærkningen stiller krav til saltindholdet. Grænsen er forskellig fra varegruppe til varegruppe. 

Boye L. Jensen tilføjer, at det er kun, hvis du gennem en længere periode har fået alt for meget salt, at det kan blive et problem og give for højt blodtryk, og så kan du få vandrivende medicin for at drive den overskydende salt ud af kroppen. På den måde handler det om en balance, hvor du har den nødvendige mængde salt i kroppen og ikke mere end det.

Du kan ikke mærke du får for meget salt

Salt går også under navnet natriumklorid, som er den formelle betegnelse på det salt, der bruges i husholdningen. Og set fra kroppens synspunkt er det hip som hap, om saltet kommer fra Læsø, eller om det er tilsat en pakke skinke.

Der skal ganske enkelt bare noget salt til, og du har stort set brug for den samme mængde salt hver eneste dag. For meget salt er til gengæld som nævnt skidt for helbredet. Desværre er der ingen konkrete tegn på, at du får for meget salt, hvilket betyder, at du kan have et for højt saltindtag uden at vide det.

For meget salt giver forhøjet blodtryk

Til gengæld er der solid videnskabelig dokumentation for, at det kan øge dit blodtryk, hvis du gennem en længere periode får for meget salt. Forhøjet blodtryk er en alvorlig risikofaktor i forhold til hjerte-karsygdom, som dækker over blodprop i hjerne og hjerte, hjerneblødning, hjertesvigt og nedsat nyrefunktion. Mange har forhøjet blodtryk uden at vide det, for du kan nemlig ikke nødvendigvis mærke, at dit blodtryk er for højt.
"Omkring 800.00 danskere har for højt blodtryk, og set i det lys vil langt de fleste have godt at sætte saltindtaget moderat ned med nogle gram, ” siger Boye L. Jensen.

Saltunderskud er sjældent

Omvendt er saltmangel ikke ligefrem noget, du skal bekymre dig om, for der skal nemlig noget særligt til, før du reelt får brug for ekstra salt.

"Kroppen holder generelt rigtig godt på saltet, fordi det er så afgørende for både blodtrykket og kredsløbet. Derfor er det naturlige salttab gennem en almindelig hverdag minimalt. Cirka 0,5-1 gram, og dit hormonsystem beskytter dig, så du nærmest ikke taber salt,” siger Boye L. Jensen.

Han tilføjer, at det også gælder dig, der dyrker motion flere gange om ugen. Undtagelsen er ekstrem hård sport især ved høj temperatur, hvor du sveder rigtig meget. I sådanne situationer kan du have et øget behov for salt. Opholder du dig i udlandet under voldsom varme, eller har du haft en hård bytur og derfor kaster hyppigt op dagen efter, har du også et ekstraordinært behov. I sådanne særlige situationer, hvor du både mister væske og salte, kan det være nødvendigt med ekstra salt.

Skru ned for pålæg

Som kvinde får du gennemsnitligt otte gram salt hver dag, og det ligger en del højere end den mængde salt, som kroppen reelt har brug for. Den kan nemlig klare sig med ét enkelt gram og bliver hurtigt dækket ind med en sund og varieret kost i hverdagen. Men eftersom de fleste af os indtager en del mad, der på en eller anden måde er forarbejdet og tilsat en mængde salt, holder vi os sjældent på ét gram salt om dagen.

De naturlige råvarer som for eksempel grøntsager bidrager med 10 til 15 procent af dit daglige saltbehov. Resten får du fra saltbøssen og den forarbejdede mad, og det er især den forarbejdede mad, som er den helt store saltskurk. Hovedparten af den salt du indtager til daglig – cirka 80 procent – kommer nemlig fra brød, pålæg og færdigretter.

Mange af os spiser brød til de fleste måltider, og på den måde får vi samlet set en del salt. Det betyder, at du kan spare en del salt ved at skrue ned for brødet og ved at være opmærksom på, om du ind imellem kan finde alternativer til det traditionelle pålæg. Som så meget andet i en sund livsstil handler det om at kigge på nogle af sine vaner og ændre på dem en af gangen.

Vidste du, at...

Jo mere du sparer på saltet, jo lavere er dit blodtryk? Forhøjet blodtryk er en alvorlig risikofaktor i forhold til hjerte-karsygdom, som dækker over blodprop i hjerne og hjerte, hjerneblødning, hjertesvigt og nedsat nyrefunktion. 

Kilde: altomkost.dk

Om eksperten

Boye L. Jensen er Professor ved Kardiovaskulær og Renal Forskning ved Institut for Molekylær Medicin ved Syddank Universitet. Afdelingen forsker i blodtrykssygdomme, årsager og virkning, og har fokus på hjertet, nyrer og blodkarrene. Forskningen støttes af Hjerteforeningen, NOVO Nordisk Fonden og Forskningsrådene.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke