Styr dit salt! 7 faldgruber, du skal kende

Som udgangspunkt er det faktisk altid sundest at lave din egen mad fra bunden, så har du nemlig fuldstændig styr på, hvor meget salt der ryger i gryderne. Når du handler, er det godt at huske tommelfingerregelen om, at rigtig mange forarbejdede madvarer har et højt saltindhold.

Styr dit salt

De 7 faldgruber

1. Morgenmadsprodukter

Måske tjekker du allerede sukkerindholdet, men i virkeligheden bør du også kaste et blik på indholdet af salt i for eksempel cornflakes og guldkorn.Ofte er der ligeså meget salt i cornflakes, som i chips

2. Marinader og dressinger

Alle former for marinerede madvarer. For eksempel marineret sild eller kød. Færdige dressinger og saucer.

3. Brieost og co.

De fleste oste som for eksempel brie, skæreost og smøreost er tilsat salt for at skabe konsistens og holdbarhed. Hvor meget salt afhænger af ostetypen, men feta 40+ og parmesan er to saltrige eksempler.

Læs også: Spot på salt - det skjulte er det værste

4. Forarbejdet mad

Konserves med for eksempel fisk, pulversupper og færdigretter. Igen skal du være opmærksom på de røgede produkter som røget laks, der er godt saltede.

5. Mad fra dyreriget

Bacon, pålæg, pølser med flere. Især røget pålæg er en saltfælde.

6. Smagsforstærkere

Sojasovs, ketchup, østerssovs, bouillonterninger, pesto med mere.

7. Snack

Saltede nødder, mandler og kerner, chips, oliven m.m.

Læs også: Sukker eller salt - hvad er mest usundt

Sådan skærer du ned på saltet

Ælt og bag dit eget brød

Meget brød indeholder en del salt, og du kan derfor spare meget salt ved at smøge ærmerne op og finde røreskålen frem. Så styrer du nemt, hvor meget salt der skal i dejen. Du kan som regel uden problemer halvere mængden af salt, når du bager dit eget brød. Omvendt er det også en vigtig ingrediens, fordi saltet påvirker både brødets smag og konsistens.

Prøv alternativt pålæg

Du sparer en hel del salt, hvis du skærer ned på det klassiske pålæg som for eksempel røget filet, skinke, spegepølse, røget laks og marinerede sild.
Prøv i stedet at få den vane at lave lidt ekstra aftensmad, for resterne kan nemlig sagtens bruges som pålæg. Det kan være en postej, noget fisk eller kylling.
Mange typer af grøntsager kan også bruges ovenpå brød enten rå, bagte eller stegte. Tilfør lidt ekstra smag med salsa, hummus, pesto eller guacamole.

Skru op for smagen

Øv dig i at salte maden mindre, når du tilbereder den, og smag grundigt på maden, inden du giver den et ekstra drys ved middagsbordet. Du kan sagtens vænne dig til, at maden smager mindre salt. Brug i stedet flere krydderier og krydderurter, og læg mærke til, hvordan de træder tydeligere frem i maden, når den salte smag ikke længere er så fremtrædende.
Du kan for eksempel eksperimentere med friske eller tørrede krydderurter, løg, hvidløg, chili, ingefær, citron- eller limesaft, eddike eller cider.


Kilder: altomkost.dk, fitnews.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke