Styrk dit barn indefra

På den indre harddisk ligger selvfølelsen. En grundfølelse af at føle sig elsket og vellidt eller forkert og utilstrækkelig.

Styrk dit barn indefra

Der er en vigtig forskel på selvfølelse og selvtillid. Selvfølelse er fornemmelsen, du har af dig selv indefra. Selvfølelsen definerer, den du er. I egen optik. Selvtillid handler derimod om det, du gør.

Hvis et barn helt fra lille bliver rost af sine forældre:


”Nej, hvor er du god til at gynge”

”Nej, hvor er du dygtig til at tegne”

”Hold da op, hvor du bare er en champ, når du spiller fodbold”

 

Ja, så vil barnet på et tidspunkt begynde at agere efter det. Forsøge at være dygtig og god til ting og ønske feedback på det han eller hun laver. “Er jeg ikke dygtig?”, vil sådan et barn typisk spørge sine forældre eller andre, det er sammen med.

SELVVÆRD KAN LÆRES

“Dygtig” bliver en vigtig del af sproget, og selvfølelsen kommer til at afhænge meget af, hvad andre mener. Det kan du dog rette op på.

 

Hvis dit barn spørger, om du synes, at han eller hun er dygtig, kan du, i stedet for at bedømme, svare, at du egentlig er mere interesseret i, hvad barnet selv synes.

 

På den måde vil din søn eller datter selv begynde at reflektere over, om det var godt eller ej. Og det er vigtigt for både børn og voksne at øve sig i at finde ud af, hvad der føles ok, og hvad der ikke gør. Ikke mindst, hvad man godt kan lide ved sig selv.

SLOG DU DIG?

At have en god selvfølelse betyder, at du føler dig okay som menneske og føler, at andre mennesker vil være sammen med dig, fordi du er den, du nu er.

 

Du kan styrke dit barns indre selvfølelse ved at sørge for, at barnet føler sig lyttet til og taget alvorligt. I praktisk kan det fx betyde, at når barnet falder og begynder at græde, måske endda meget højt, så er det vigtigt ikke at vurdere eller bedømme, men bare anerkende.  Ikke dømme ved at sige:

 

  • Der skete ikke noget…

  • Du slog dig næsten ikke…

  • Op igen…

  • Ej, sikke noget at græde for..

Barnet føler sig set og hørt, hvis du i stedet siger: ”Er du ok?” eller ”Har du brug for at blive trøstet?”. På den måde bliver det barnet, der mærker efter og vurderer, om det gør ondt eller ej. Barnet føler sig taget alvorligt.

 

Derudover kan du styrke dit barns selvfølelse ved at vise din kærlighed, så barnet føler sig elsket og værdifuld, som han eller hun er, og fordi han eller hun er, og ikke fordi han eller hun gør.

 

  • Smilla Lynggaard er familierådgiver og bidrager hver måned i Magasinet Sundhed med sin viden om børnepsykologi og familierelationer.
    Hun er uddannet pædagog og relationscoach inden for konflikthåndtering. Smillas blog om børneopdagelse og familieliv finder du på smillalynggaard.dk/blog.

 

ET SUNDT SAMARBEJDE

Smilla Lynggaard er familierådgiver på Frederiksberg, uddannet pædagog, relationscoach og indenfor konflikthåndtering samt oplært hos forfatter og familieterapeut Jesper Juul. Hendes populære blog om børneopdagelse og familieliv finder du på smillalynggaard.dk/blog.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke