Sukker eller salt - hvad er mest usundt?

For meget sukker og formeget salt er ikke godt for vores sundhed. Men hvad er egentlig mest usundt, opg kan man overhovedet sætte det op på den måde?. Vi giver dig sukker og salt i tal

Sukker eller salt - hvad er mest usundt

Så meget bør du få af sukker og salt

Sukker

Højst 10 procent af kalorierne bør komme fra tilsat sukker men gerne under 5 %.

  • Kvinder ca. 50- 55 gram ( ca 3½ spiseske med top)
  • Mænd ca. 55 -70 gram (ca 4 Spiseske med top)
  • Skolebarn ca 45-55 gram (ca 3 spiseske med top)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at en sund kost højst bør indeholde tilsat sukker svarende til 10 % af kostens energiindhold.

Kvinders kost indeholder ca. 9,9% tilsat sukker
Mænd kost indeholder ca.8,8% tilsat sukker
Børns kost indeholder ca. 14% tilsat sukker (6 ud af 10 børn spiser for meget sukker)

Salt

  • Voksne højst 5-6 gram salt om dagen og gerne mindre (ca 1 tsk)
  • Børn (2-12 år) bør højst indtage 3-4 gram salt om dagen ( ca ½ tsk)

Mænd spiser i gennemsnit 9-11 gram salt dagligt (ca. 2 tsk.) Kvinder spiser i gennemsnit ca. 7-8 gram salt dagligt (ca. 1 ½ tsk.)

Selvom børn spiser mindre salt end voksne, får de lige så meget for meget som voksne

Hvilke sygdomme er sukker og salt skyld i 

Sukker

Hvis vi spiser mere sukker en anbefalet øger vi risikoen for overvægt markant. For meget sukker kan påvirke kolesteroltallet i negativ retning. Sukker ødelægger tænderne

Hvis vi sænker vores sukkerindtag til under 5 % af vores kalorie indtag, vil vi reducere risikoen for overvægt markant.

Salt

Hvis vi alle spiser ½ tsk mindre salt om dagen (3 gram) vil 400.000 færre mennesker lide af forhøjet blodtryk
½ tsk (3 gram) mindre salt om dagen vil  spare 1-2 milliarder kr. på udgifter  relateret til hjerte-kar-sygdom

Sukker- og saltfælder

Sukker

  • Sodavand ( ½ liter = 50 gram sukker =3,3 Spiseske med top)
  • Is (flødeis med chokolade a la magnum= 17 gram sukker = 1 spiseske med top)
  • Frugtyoghurt (et bæger 150 gram = 6,75 gram = ½ spsk)

Salt

  • Brød: Rugbrød– 1,3 gram pr 100 gram
  • Pålæg: Hamburgerryg = 3,8 gram pr 100 gram
  • Cornflakes 2,2 gram pr 100 gram

Sådan skruer du nemt ned

Den nemmeste måde at undgå de værste sukker og saltfælder, er ved at kigge efter nøglehulsmærket, når du handler. Det sikrer dig, at indholdet af bla. sukker og salt ikke overstiger anbefalingerne

Kilde:
Altomkost.dk, Sundhed.dk, DTU, WHO



Få de seneste artikler direkte i din indbakke