Svanemærket 25 år med miljø og mennesker

I dag fylder Svanemærket – Nordens officielle miljømærke – 25 år. Det er der god grund til at fejre. Svanemærket har nemlig i 25 år gjort det enkelt for forbrugere og virksomheder at vælge mere miljøvenligt.

Svanemærket 25 år med miljø og mennesker

Svanemærket ser på helheden

Svanemærket er på vej frem. I løbet af kun fem år er udvalget af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark fordoblet – fra 3.500 handelsnavne i 2008 til over 8.000 i 2014, og det er godt både for forbrugere og miljøet.  

Svanemærket ser nemlig på helheden og forbrugets samlede miljøbelastning. Hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og genbrug er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter fastsættes.

Læs også:  Bage- og madpapir er smart papir med kemi 

- Det skal være nemt for forbrugerne at træffe grønne valg og undgå produkter med skadelig kemi. Med Svanemærket er man sikker på, at der er tænkt over miljøet i et produkt, lige fra råvarer til produktion, brug, affald og genbrug. Det sætter jeg stor pris på som både mor og miljøminister. 25 års arbejde har heldigvis gjort Svanen kendt blandt de fleste danskere, men vi skal forsætte med at styrke mærket, siger Miljøminister Kirsten Brosbøl

Læs også: Parabener handler om følelser og forskning

Kort og godt om svanemærket

De fleste af os kender Svanemærket - men  vidste du at: 

  • Det første svanemærkede produkt var kopipapir fra Metsä Serla.
  • Der findes i dag mere end 8.000 svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark (til sammenligning var der i 2008 3.500 produkter i Danmark). I Norden er antallet af svanemærkede produkter og serviceydelser over 18.000.
  • I Danmark findes svanemærkede produkter inden for 46 forskellige produktgrupper – lige fra sæbe, vaskepulver, husholdningspapir, legetøj, byggeprodukter, el-artikler og møbler til svanemærkede serviceydelser, som fx rengøring, trykkerier og hoteller.
  • Knap 2.000 virksomheder har en Svanecertificering i Norden (ultimo oktober 2014).
  • I 2013 blev der i DK omsat for mere end 6,5 mia. kr. svanemærkede produkter og serviceydelser. *
  • 89 % af danskerne kender Svanemærket (YouGov 2014).
  • Mere end halvdelen af danskerne med kendskab til Svanemærket handler af og til (29%), ofte (20%) eller altid (5%) ind efter Svanemærket (YouGov 2014).
  • Hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til svanemærkede produkter fastsættes.

* Realiseret omsætning fra fabrik, dvs. eksklusive skatter/afgifter, avance i detailhandlen. Omsætningstallene er ekskl. trykkerier.

Læs mere om svanemærket her

Svanemærket står for:

  • skrappe miljøkrav - i alle relevante faser af produktets livscyklus
  • skrappe krav til kemikalier – til gavn for miljøet og din sundhed
  • stramning af krav – for at skabe bæredygtig udvikling
  • certificering og kontrol - så du kan være tryg

 

For dig og miljøet – for i dag og for fremtiden.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke