Tag ansvar for dit helbred

Hvis du ikke har lyst til at tage i fitness, spise rå hvidkål eller kvitte aftensmøgen, er det måske sundere at lade være. Et nyt tankesæt kan hjælpe dig med at vælge til og fra mellem hverdagens mange krav

Tag ansvar for dit helbred

Når du hører ordet sundhed, tænker du sikkert mere på tallet på din badevægt, end på hvornår du sidst grinede rigtig højt og længe. Men prøv at forestille dig, at din læge spørger ind til begge ting, næste gang du skal have taget dit blodtryk.

Empowerment handler om at tage ansvar

Empowerment er en måde at tænke på, hvor sundhed ikke kun handler om kroppen og fysikken, men også betyder at have det godt psykisk. Begrebet kommer fra USA og er vundet frem i den danske sundhedssektor de seneste 10-15 år, måske i takt med at der er kommet større fokus på stress og indre sygdomme som depression og angst. Oversat til danske termer betyder empowerment at 'tage kontrol over' eller 'give energi til'. Det går ud på at tale med patienterne om deres sygdom og følelser omkring den, og hvad de selv kan gøre, for at blive raske.

"Moderne sundhedsbehandling handler ikke kun om at skrive recepter og tilbyde operationer. Patienten har en større chance for at blive rask og få et godt liv efter sin sygdom, hvis han forstår meningen med sin behandling og oplever, at han selv kan gøre en forskel. Empowerment handler om at sige til sig selv: Jeg tager ansvar, jeg kan, og jeg vil! Det vil som regel give et glædesløft, styrke troen og håbet og gøre noget godt for vores samlede trivsel og sundhed," siger Jesper Bay-Hansen, der er læge og sexolog.

Han har skrevet bogen 'Livskunst i praksis', der blandt andet handler om, hvordan man flytter begrebet empowerment fra at være teori på hospitalsgangene til at være et praktisk værktøj i en travl hverdag.

Læs mere: Mental helbredelse

Accepter, at du ikke kan nå alt

Empowerment tager fat i et område, man ikke kan bedømme i spejlet eller få målt hos lægen, men som ifølge Jesper Bay-Hansen alligevel er vigtigt for et godt helbred. Man skal stadig motionere og tænke over, hvad man putter i munden. Men man skal også forholde sig til, hvorfor man gør det, og hvad man gerne vil have ud af det.

"I stedet for at slavisk at følge bladenes livstilsråd, eller arbejde 50 timer om ugen, fordi dine kollegaer gør det, skal du mærke efter, hvad der giver mening for dig. Empowerment kan bruges som en slags mentalt servicetjek, hvor du identificerer de ting i dit liv, der kan blive bedre," siger Jesper Bay-Hansen.

Ideen er, ligesom patienterne der tager ansvar for deres egen sygdom, at man forholder sig til, hvilken forskel man kan gøre i sin egen hverdag. Måske er det ikke muligt at ændre sine arbejdstider, men det gør en forskel, at man forholder sig til hvorfor.

"Det at finde mening udløser dopamin i hjernen, så vi bliver glade og føler os godt tilpas. I stedet for at reducere hele sit liv til en fiasko, fordi man ikke har overholdt en enkelt livstilsændring, handler det om at se det i et større perspektiv."

Læs mere: Din hud afslører dit helbred

Plads til positivitet

Selvfølgelig er det sundt at holde op med at ryge eller at tabe sig 10 kilo, hvis man vejer for meget, og det er en god ide at arbejde hen i mod det. Men det er ødelæggende at blive ved med at slå sig selv oven i hovedet over de ting, man ikke kan nå, forklarer Jesper Bay-Hansen.

"Nogle mennesker bruger et helt liv på at lappe på sig selv. Men det er ofte meget mere tilfredsstillende at fokusere på sine styrker. Når de negative følelser får lov at fylde mindre, får vi mere drive og lyst til at udvikle os," siger Jesper Bay-Hansen.

Han har en række øvelser med i sin bog, der kan træne læseren i at se mere positivt på tingene. Øvelsen 'I did-listen' gør op med den klassiske 'to do-liste', hvor vi lister de ting, vi endnu ikke har nået. I stedet skal læseren tænke på tre-fem ting, hun har nået i løbet af dagen, som har gjort en forskel – og prøve at slutte fred med det faktum, at man ikke kan nå alt.

"Jeg har stadig til gode at møde det menneske, der lever et helt afbalanceret liv," siger Jesper Bay-Hansen.

"Og gudskelov for det! Hvis vi alle sammen altid opførte os perfekt, ville der jo ikke være noget, der hed forsoningssex eller fredspiber".

Læs mere: Det er sundt at fortryde

3 øvelser til mentalt velvære

Her får du tre øvelser fra Jesper Bay-Hansens bog, som du selv kan kaste dig over. Du skal bruge papir og blyant til alle øvelserne. Sæt god til af til hver, gerne 15 minutter eller mere. Hvis det føles som en sur pligt at lave dem, er det en god ide at gemme dem til en anden dag, hvor du har mere overskud.

I did-listen

Hvordan: Inden du går i seng, laver du en liste over tre til fem ting, du er glad og taknemmelig for, at du har nået i løbet af dagen.

Hyppighed: Mærk efter, hvor tit du har lyst til at udføre øvelsen. Det passer nogle mennesker godt at lave den hver dag, og andre at lave den et par gange om ugen.

Gevinst: I did-listen lærer dig at værdsætte de ting, du har nået, i stedet for at ærgre dig over de ting, du ikke har nået endnu. Den tilfredshed styrker dit positive selvbillede og giver dig lyst til at udvikle dig.

Kunstner i eget hus

Hovrdan: Her er en model over de ting, der fylder I alle menneskers hoveder.

Derudover er vi hver især optaget af mere personlige, konkrete ting. Det kan være madlavning, en sportsgren eller dit arbejde.

Find ud af, hvilke tre-fire ting der betyder mest for dig og skriv dem ind i figurens tomme felter. Hvor meget tid bruger du på dem, som det ser ud nu? Overvej om du skal sætte mere tid af til dem, og hvordan det kan blive muligt. Eller mindre tid, hvis en passion fylder så meget, at den stjæler tid fra andre vigtige dele af dit liv.

Hyppighed: Øvelsen gentages, når du igen har brug for at reflektere grundigt over dit liv. Måske hver anden måned, hvert halve år eller en gang om året.

Gevinst: Øvelsen hjælper dig til at gøre status over dit liv lige nu og overskue, om du kunne bruge din tid og energi anderledes og mere hensigtsmæssig.

Taknemmelighedskortet

Hvordan. Tænk tilbage på den sidste uge og lav en liste over fem store eller små ting, du er taknemmelig for. Det kan være alt fra en god kop kaffe til en middag, din ven lavede til dig.

Hyppighed: Ligesom øvelsen I-did-listen kan denne øvelse laves hver dag, eller et par gange om ugen, alt efter hvad du har det bedst med.

Gevinst: Når du dvæler ved de ting i dit liv, der allerede er gode, bliver du mere tilfreds med dig selv, andre og livet. Mange beskriver, at øvelsen giver dig en større indre ro og mindsker stress.

OM JESPER BAY-HANSEN

142547 Livskunst i praksis bogcover

Jesper Bay-Hansen er læge, sexolog og foredragsholder.

Han svarer på spørgsmål om sex og parforhold i DR's ekspertpanel Lev Nu.

Bogen 'Livskunst i praksis', som øvelserne i denne artikel er lånt fra, blev udgivet 4. februar fra Forlaget Ella.

Jesper Bay-Hansen har tidligere skrevet bøgerne 'Få Mere Lyst' og 'Recepten på lykke'.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke