Undgå gener i overgangsalderen

Overgangsalderen giver udfordringer for mange kvinder. Men en del af generne kan vi faktisk gøre noget ved, hvis vi selv gør en indsats, udnytter den nyeste viden og er åbne om kroppens forandring

Undgå gener i overgangsalderen

Trods fordomme og myter er der ingen grund til at begræde overgangsalderen.

Dermed ikke sagt at man som kvinde ikke kan blive i dårligt humør og måske ligefrem deprimeret af at skulle gennemgå en kropslig forandring.

Men det er muligt selv at gøre en masse for at undgå et tab af livskvalitet. Ligesom ved al anden kropslig vedligeholdelse kræver et godt resultat vilje, viden og vedholdenhed.

De mange gener i overgangsalderen kan undgås

Ifølge statistikkerne oplever tre ud af fire kvinder i overgangsalderen hedeture, søvnløshed og blødningsforstyrrelser, hvilket er typiske konsekvenser af den stærkt dalende produktion af kønshormoner.

Op mod halvdelen oplever desuden tørre slimhinder i skeden, smerter ved samleje, kløe, udflåd og kontinensproblemer. Dertil kommer ofte en manglende seksuel lyst. En stor gruppe kvinder rammes dermed på seksualiteten.

"Efter der for nogle år siden kom tal frem, der indikerede, at hormontabletter kunne føre til bryst- og livmoderkræft, faldt salget af tabletterne. Prisen for det er, at mange kvinder i dag lever med unødvendige gener," forklarer Astrid Højgaard, ledende overlæge på Sexologisk Klinik på Aalborg Sygehus.

Hun henviser til, at kvinder med fordel kan gøre brug af en kombinationsbehandling med hormoner, der nedsætter gener gevaldigt, og som ikke giver kræft.

Læs mere: Hormonbehandling øger risikoen for æggestokkræft

Hormoner øger livskvaliteten

"Ved at tage østrogentabletter påvirkes hele kroppen. Gevinsten er, at kvinden kan forebygge den øgede tendens til knogleskørhed, åreforkalkning og blodpropper i hjernen samt de tynde, tørre, irriterede slimhinder i skeden og de hedeture, som følger med overgangsalderen. Men hun kan også være stensikker på med tiden at få celleforandringer i livmoderhulen og i værste fald kræft i livmoderen, hvis hun fortsætter med østrogentabletterne alene. Kræftrisikoen kan dog heldigvis undgås, hvis kvinden kombinerer tabletterne med en hormonspiral, der afgiver gestagen lokalt i skeden, og dermed beskytter livmoderen mod kræft ved at modvirke østrogenstimuleringen," forklarer Astrid Højgaard.

Hun mener, at kombinationsbehandlingen er velegnet til kvinder med udtalte problemer med tørhed og hedeture.

Til gengæld fremhæver hun også, at der findes andre løsninger mod tørhed, der også kan bruges med god effekt.

"Et alternativ kunne være at bruge en lille receptpligtig ring, der sættes op i skeden og afhjælper tørhed. Der findes også receptpligtige kapsler med østrogen, der afhjælper tørhed og kløe; dem skal kvinden sætte op i skeden et par gange om ugen. Når østrogen på den måde kun afgives lokalt, optages det ikke af kroppen, og der er ingen bivirkninger – metoden kan endda bruges af kvinder, der er blevet opererede for brystkræft," fortæller Astrid Højgaard.

Hvis man helt vil undgå hormoner, kan løsningen være at købe en særlig creme til skeden, der kan påføres de udtørrede områder. Så slipper man for at gå til lægen og kan nøjes med et besøg hos Matas.

Hvad, der er den rigtige løsning, er selvfølgelig afhængig af genernes omfang og art, og beslutningen bør derfor ofte tages i samråd med en læge.

Læs mere: Yes! Overgangsalderen

Træn bækkenbunden

I takt med at æggestokkene stopper produktionen af østrogen, mister kvinden styrke i bækkenbunden. Den tykke skedeslimhinde og slimhinden i urinrøret bliver tyndere, og så kan det blive sværere at holde på vandet.

Hormoner kan hjælpe til at øge tykkelsen på disse vigtige slimhinder, men hvis kvinden for alvor skal styrke bækkenbunden, skal hun træne regelmæssigt.

"Bækkenbundsmusklen ligger inde i kroppen. Man kan altså ikke se, om den fungerer optimalt, og derfor er det nødvendigt at undersøge den enkelte kvinde. Det kan være meget svært for nogle at lære at knibe rigtigt, og derfor kan det kræve træning, feedback og et individuelt træningsprogram," forklarer Hanne Ryttergaard, der er fysio- og uroterapeut.

Hun betragter optræningen af bækkenbunden på samme måde, som når kroppens øvrige muskler bliver trænet i et fitnesscenter.

"Mange kvinder mærker en tyngde i underlivet, når de kommer i overgangsalderen. Hvis de skal undgå fornemmelsen af, at underlivet falder ned, skal de træne bækkenbunden to gange ti minutter hver dag. Og de skal være indstillet på, at det kan tage tre måneder, før bækkenbundsmuskulaturen er så stærk, at man igen kan danse, synge eller grine uden at tisse i bukserne. Den kan ikke blive, som da vi var unge, men den kan blive væsentlig bedre," forsikrer Hanne Ryttergaard fra Kontinensklinikken.

Læs mere: Et godt sexliv efter overgangsladeren

KNIBSKE KNEB FRA MODNE KVINDER

Den socialøkonomiske virksomhed Props and Pearls står bag sitet Knibnu.dk, som præsenterer øvelser, tips, gadgets og viden om bækkenbunden samt bidrag fra forskellige eksperter og gode råd fra andre kvinder. Her er et par eksempler på, hvordan man kan blive inspireret:

 

"Jeg kniber, når jeg handler: Kniber når jeg tager ting på hylder og kigger i frost- og køleskabe, afspænder når jeg går videre. Og lige nu hvor jeg er på ferie, træner jeg, når vi kører."
- Ulla

 

"Jeg kniber, når jeg kører til og fra arbejde. Har en time hver vej og bruger vejsidepælene som målestok for, hvor længe jeg skal holde hvert knib. Så jeg kniber mellem to pæle og slapper af mellem de næste to, und so weiter."
- Julie

 

"Knib samtidig med du børster tænder. Det er let at huske og bliver automatisk en vane! Knib og tæl til 20 - slap af og tæl til 10. Gentag tre gange. Det virker!"
- Alice

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke