Vredet om på foden

Få her nogle gode råd til hvad du kan gøre, hvis du vrider om på foden eller pludselig får ondt i foden eller anklen

Vredet om på foden

Pludselige smerter i foden kan opstå, hvis du vrider om på anklen under løb eller ved, at du glider på et iset eller glat underlag, men de kan også opstå, hvis du sætter pludseligt af for eksempel i badminton.
Smerterne kan være så kraftige, at du ikke kan lægge vægt på benet. De kan også føles som et kraftigt jag i foden, der aftager efter lidt tid.

Giv dig selv førstehjælp

Hvis du er alene, når skaden sker, så lav en lille test, hvor du forsøger at mærke efter om det er muligt at bevæge tæerne, vippe med foden og støtte på benet. Hvis du er sammen med andre, så få dem til at lave testen sammen med dig. Hvis du slet ikke kan støtte på foden, skal du selvfølgelig undersøges på skadestuen.

Der skal is på foden

Hvis der ikke er tegn på en større skade og du kan støtte på foden, skal du behandle med is, efter det man kalder RICE-princippet. Se i boksen, hvordan du gør.  Aftager smerterne og den eventuelle hævelse over de næste dage, er der sandsynligvis ikke sket en større skade.

Hvis smerterne ikke aftager, eller hvis de bliver værre, bør du blive undersøgt.

Sådan behandler du hævelser med is

  • Læg en ispose på det smertefulde område med et stykke stof imellem til at beskytte huden.
  • Isen skal anvendes i højst 15 minutter ad gangen, så ofte som muligt, med mindst en times pause mellem hver behandling.
  • Normalt føler man først isen kold, så brændende og til sidst bliver man næsten følelsesløs.
  • Isen må ikke bruges længere end anvist, da det kan føre til forværring.

RICE-princippet

Princippet er, at de to første døgn efter skaden skal du holde området i ro (Rest) bruge is (Ice), lægge forbinding (Compression) og holde skadesstedet højt (Elevation).

 Denne artikel er lavet i samarbejde med Dansk Kiropraktor Forening

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke