Få det bedste ud af GDA

Af Søren Damgaard

"Når en bæver hører lyden af rindende vand, begynder den at bygge en dæmning."

Citatet kommer fra en diætistkollega i århus, og det illustrerer, at menneskehedens natur er ligesom bæverens genetisk designet til at overleve.

Ligesom det er hensigtsmæssigt for bæveren at skabe vådområder, har det altid været hensigtsmæssigt for os at samle forråd, og vi kan derfor let fristes over evne, når butikkerne lokker med fristende tilbud. Da den største fortjeneste for fødevareindustrien ligger i at købe billigt og sælge dyrt, bør vi som forbrugere være på vagt over for billige, men desværre også usunde fyldstoffer som eksempelvis sukker, mel og olie. Det er derfor nødvendigt at kigge varedeklarationerne godt efter for oplysninger om produkterne.

For at efterkomme kundernes efterspørgsel på produktinformation, har fødevareindustrien lanceret begrebet GDA ('Guideline Daily Amount' eller oversat til dansk 'vejledende dagligt indtag'), hvis formål er at give os ekstra informationer og vejledning i forhold til de almindeligt anvendte angivelser i næringsindhold pr.100 gram i en vare. Det kan godt volde noget besvær at få styr på betydningen af 'vejledende dagligt indtag'. Men er man først blevet dus med, at GDA viser indholdet i en nærmere angivet portion i form af henholdsvis energi, sukker, fedt, mættet fedt og salt, og at det angivne procenttal står for portionens andel i forhold til et anbefalet dagligt indtag, er man godt på vej.

Mere sukker med GDA
Det er dog vigtigt at notere sig, at fødevareindustriens vejledning ikke følger de danske anbefalinger, da der ikke skelnes mellem tilsat og naturligt sukkerindhold. I Danmark anbefales

maksimalt 55 gram tilsat sukker om dagen, hvorimod GDA anbefaler maksimalt 90 gram sukker i alt. Dette er specielt et problem henne ved slikhylderne, hvor alt sukker er tilsat, og hvor GDA nu tilsyneladende giver grønt lys for, at man kan spise 90 gram sukker om dagen – altså cirka 60 procent mere end de danske anbefalinger. Da seks ud af ti børn i øjeblikket spiser for meget sukker, er det især et problem blandt børn og unge, og der sendes et signal, som nemt kan trække udviklingen et skridt i den forkerte retning. For at undgå at blive vildledt til et for stort indtag af tilsat sukker, er det derfor en god idé at gange den angivne procentandel af sukker med mindst 1,5.

Skræddersyet mængde
Da fødevareindustrien selv definerer portionsstørrelserne, er de passende angivet, så energimængden næsten altid efterlever anbefalingerne på 5-10 procent af den daglige energi for et mellemmåltid, og omkring 25 procent for et hovedmåltid. Udgangspunktet for de angivne portionsstørrelser har derfor intet med det faktiske indtag at gøre. Det kan kun bruges, hvis du spiser netop den anbefalede portion eller ganger det op, så det passer med den mængde mad, du reelt spiser. Alligevel er det mest interessante ved GDA netop portionsstørrelsen, da den jo angiver, hvor meget du kan spise af den pågældende ret eller fødevare uden at tage på. Fristes du til at købe en plade Marabou-chokolade på 200 gram, kan du læse, at en anbefalet portion er på 25 gram, og at hele pladen derfor er passende til otte personer. Spiser du mere end de 25 gram, vil du indtage mere energi, end det anbefales for et mellemmåltid.

Her tjener GDA faktisk sit formål ved at gøre os mere opmærksomme på, at vi overspiser, mens vi står med produktet i hånden. Så er det så op til forbrugerne selv at vurdere, om de finder den angivne portionsstørrelse realistisk eller ej – eksempelvis er det vel de færreste som nøjes med 30 gram cornflakes til morgenmad.

Bedst er GDA dog til de produkter, som ikke kan deles, en ispind, en Marsbar eller lignede, hvor de angivne tal jo gælder for hele portionen - husk dog at sukkerandelen som nævnt skal ganges med 1,5. GDA er beregnet ud fra en gennemsnitskvinde og tager ikke højde for, at vores energibehov er individuelle – der er jo eksempelvis stor forskel på en tiårig skolepige og en maratonløber. Men selve udgangspunktet for beregningerne på 4000 kcal/8200 kJ. om dagen er rent faktisk en ganske passende energimængde for de fleste mænd, aktive kvinder og teenagere.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke