Fed december og tung januar

Julen er over os! Det er tid til sociale sammenkomster, sanselig overflod og madorgier, der kan få selv den mest standhaftige til at vakle. Og der er faktisk også grund til at frygte julemåneden.

Sunde vaner i december kan være at lege udenfor

Statistisk set tager vi på, og da det kan føles uhøfligt at takke nej til svigermors hjemmelavede konfekt eller snapsen til silden, er der grund til at mentalforberede sig lidt på fristelserne. Men hvad betyder en måned i overflod egentlig for vores sundhed?

Nyd julen

Lad os slå fast, at julen skal være rar og hyggelig. Det er derfor vigtigt, at du ikke frygter december, men nyder juletiden i fulde drag med god mad og drikke.

Men der er også andre måder at værdsætte feriedagene på, f.eks. med juleudstillinger, skovture og andre former for aktiviteter med familie og venner. Julehygge er meget andet end at spise, og med lidt omtanke kan du let holde vægten, hvis du benytter noget af den ekstra fritid til motion og ikke udskyder de gode intentioner til januar.

Sådan forbrænder du en julefrokost på 18.000 KJ

  • 3,5 times god motion som f.eks. let løb eller rask cykling
  • 4 timers gang i byen eller skoven
  • 2 timers dans til julefrokosten

Da energien, som kroppen ikke forbrænder, deponeres som fedt, og et kilo kropsfedt indeholder 28.000 kJ, er det lige til at omregne, hvor meget du tager på, hvis du ikke får rørt dig tilstrækkelig: Hver gang du indtager 14.000 kJ mere, end du forbrænder, vil du tage 0,5 kg på.

En god julefrokost

Energiindtaget fra en enkelt våd julefrokost med sild, flæskesteg, ris a´ la mande med mere ender let på 18.000 kJ, og med dagens øvrige måltider indtager du nemt tre gange mere energi, end kroppen har brug for. Resultatet er en energideponering af cirka 0,6 kilo fedt.

Hvis du ikke nøjes med julefrokosternes overflod, men også i resten af december boltrer dig i godterne, kan en vægtøgning på op mod 10-12 kilo let være konsekvensen, selv om de fleste sjældent tager mere end tre-fire kilo på.

Plads til Fest

Selv om julemaden ikke følger kostrådene, og mængden af grøntsager på ingen måde overdrives, er det vigtigt at kunne samles med familie og venner omkring bordet, og den afslappede atmosfære omkring maden plejer utvivlsomt sjælen. Spørgsmålet er blot, hvordan du undgår at vågne op i januar ... fed, utilpas og med alt for mange tømmermænd.

Julen er skræddersyet til motion

Hvis du tænker over mulighederne i december, vil du opdage, at julemåneden er som skræddersyet til at få rørt sig: Juleshopping, skovture, en cykeltur med vennerne, lidt ekstra hjemlig hygge med kæresten eller en god dans til julefrokosten.

Afslapning og motion behøver altså ikke at være modsætninger. Med andre ord: Det er tid til at omdefinere begrebet julehygge! For hvorfor vente med at sparke nytårsforsætterne i gang til januar, når du har tid i julen?

Kvalitet frem for kvantitet

Selv om motion gør underværker for sundheden og den slanke linje, indeholder et kalorietungt måltid så betydelige mængder energi, at selv et hårdt motionsprogram må spille fallit. Du gør derfor klogt i at se kritisk på, hvad og hvor meget du spiser, og har du for vane at gøre julen til en sand fest af overflod og usunde råvarer, skal du nok spørge dig selv, om der er ting, du kan gøres anderledes.

Hvorfor i grunden ikke droppe storindkøbene med sækkevis af frostæbleskiver og marcipan i halvkilos pakker og i stedet gøre julen lidt mere nøjsom og kvalitetsbevidst? Prøv for eksempel at begrænse konfekten til få, men gode stykker, eller lav selv dine æbleskiver med kanel og æblefyld. I øvrigt bliver appelsiner og klementiner bare ikke bedre, end de er netop nu.

8 råd til at omdefinere julehyggen

  • Lad fjernsynet være slukket og hyg dig i stedet med kæresten
  • Køb lidt men godt, og undgå en overflod af billig konfekt og chokolade
  • Køb kun ind til dagens sammenkomst og undgå at opbygge et lager af lækkerier
  • Server magert. Eksempelvis svinekam i stedet for ribbenssteg, juleskinke i stedet for æbleflæsk osv.
  • Snup en skive rugbrød og en gulerod inden julefrokosten, så du undgår at kaste dig frådende over maden
  • Spis langsomt! Der er masser af mad og ofte flere retter. Du behøver ikke at proppe dig fra start
  • Tænk på dine gæsters velbefindende og server altid et grønt tilbehør til julemaden
  • Husk at benytte fridagene til motion, og start nytårsfortsætterne allerede nu.

Søren Damgaard er kok, klinisk diætist og madskribent,



Få de seneste artikler direkte i din indbakke