Fuldkorn er også sexet

Af Søren Damgaard

Sundhedstrends og tendenser kommer og går. Journalisterne skal sælge historier, forlagene bøger, virksomhederne produkter, og alle fokuserer på at finde en nyhedsværdi, der gør, at vi må købe mere og mere – om det er tandpasta, ansigtscreme eller en sundhedskur. Det har ingen betydning. Kigger vi tilbage på de seneste årtiers livsstilstendenser, begyndte Anne Larsen herhjemme med en fedtuddrivelsesdiæt, og siden har eksempelvis 'Spis efter din blodtype', Atkins fedt- og proteinkur, den omvendte kostpyramide og Lene Hanssons syre-base-diæt medvirket til skiftende sundhedstrends.

Hvedeafholdenhed
I øjeblikket anbefales hvede- og mælkeafholdenhed af flere 'kosteksperter', da de kæder indtagelsen sammen med fordøjelsesproblemer, knogleskørhed med mere. Andre derimod anbefaler mad med smag som det nye slankeråd, da det påstås, at smagsfylde mætter. Trods de mange livsstilsanvisninger og solgte bøger er livsstilssygdommene på ingen måde på retur, og vægtproblemer bliver stadigt mere udbredt i Danmark såvel som i USA, der er ophavsnationen til de fleste kure og livsstilsanvisninger.

Kaster man blikket en smule tilbage i tiden, kan det fuldkommen utvetydigt slås fast, at den kost, som vi havde inden kurenes invasion, er den sundeste: Rugbrød, grove grøntsager, kartofler, mælk, reelt kød, regelmæssige måltider og motion er altså vejen frem. Problemet er bare, at denne kost, som igennem årtier har været selve essensen af de 8 kostråd, forekommer mange hamrende usexet og på ingen måder sælger bøger, nye produkter eller får medieomtale.

Hvor blev rugbrødet af?
Trods klare sundhedseffekter ved grove kornprodukter spiser kun seks procent af danskerne den anbefalede mængde fuldkorn, og mens vi taler om sundhed og læser om de nyeste slanketips, gider de fleste bagere knapt ulejlige sig med at lægge rugbrødet på hylderne, ligesom de brune ris eller fuldkornspastaen heller ikke optager meget plads på hylderne i supermarkedet. Introduceres nye hele korntyper, som for eksempelvis perlebyg, er skaldelene fjernet, og smagen såvel som konsistensen så fin, at den hverken kan fornærme de små eller de ældre med gebis. Perlebyg, ris og hvide brødprodukter er glimrende mad til småtspisende patienter på sygehuse, der skal tage på i vægt, men ikke til raske.

Hvorfor hele korn?
Skaldele, som binder væde, giver ikke bare en god mæthedsfornemmelse. De gør også, at næringen optages langsommere i blodet, hvilket sikrer et mere stabilt blodsukker, som mindsker trangen til spontane mellemmåltider. Da skaldelen derudover er kornets barriere og forsvarsværk mod insekt-, svampe- og bakterieangreb, indeholder den ud over vitaminer og mineraler fra jorden et hav af antioxidanter og andre gode, naturlige fytokemikaler, som indgår i kornets immunforsvar. Disse mikronæringsstoffer/fytokemikalier findes i tusindvis, og selv om videnskaben endnu ikke til fulde forstår, hvordan de fungerer, er der ingen tvivl om de sundhedsfremmende effekter, og at de dermed kan øge livskvaliteten, såvel som forlænge levealderen og nedsætte risikoen for kræft og hjertekarsygdomme.

Hvorfor har vi fravalgt fuldkornet?
I 50'erne blev der spist næsten dobbelt så meget rugbrød som i dag, og de fine hvedeprodukters andel var ubetydeligt lille sammenlignet med det nuværende forbrug. Men hvorfor ønsker vi forbrugere tilsyneladende, at bageren, pizzaejeren og supermarkedet pakker deres butikker med fint brød, som hverken mætter, kræver tyggearbejde eller konfronterer os med unikke smagsnuancer? Vi ved, det er en underlødig kost, som er fedmefremkaldende, og oven i købet ved overdreven indtagelse er direkte fordummende, da kroppens mangeltilstand af næringsstoffer påvirker både vores krop og hjerne.

Vil du leve sundt, så tænk dig om, når den næste 'sundhedsbølge' ruller ind over landet og lover guld og grønne skove, for selv om de 8 kostråd er kedelige og er op imod hård konkurrencen i form af sensationelle overskrifter, er de stadig den bedste vej til et sundere liv. Træf et afgørende valg om hvordan du ønsker at leve. Det handler om, at du er bevidst i nuet og bevidst i de valg, som du træffer døgnet igennem.

Gode råd til at dække anbefalingerne på 75 gram fuldkorn til voksne:

Spis fuldkornsbrød hver dag – gå efter fuldkornsmærket

Bager du brød, bør halvdelen af melet være fra fuldkorn

Erstat hvide ris- og pastatyper med brune ris og fuldkornsprodukter

Vær nysgerrig over for at prøve noget nyt

Oplev med åbent sind den grove konsistens, den øgede smag og det medfølgende tyggearbejde.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke