Halver dit kød forbrug

Af Søren Damgaard

Da DR2 kontaktede mig for en kommentar til deres kommende udsendelse, 'Danmark et kødland', satte det nogle tanker i gang. Jeg er vokset op på en stor svinefarm og har som mange andre danskere altid betragtet et stort kødforbrug som en naturlig del af hverdagsmaden. Jeg har set søer stå tøjret, siden jeg blev født (det er vist forbudt i dag), og slagtesvinene gå tæt sammen, indtil de blev sendt til slagtning.

Da det altid har været en del af min verden, har jeg aldrig rigtigt sat spørgsmålstegn ved måden, vi opdrætter vores køddyr på. Formodentlig mest på grund af min loyalitet over for min familie og min far, der ligesom så mange andre landmænd arbejdede hårdt, gik op i dyrenes ve og vel, tog syge dyr fra, kontaktede dyrlægen og fik dem aflivet, hvis det var nødvendigt. Da jeg fortalte ham om DR2's udsendelse, reflekterede han lidt over tingene og gav et eftertænksomt svar om, at det i grunden også var lidt synd for dyrene. Men kan vi overhovedet undgå at spise kød?

Svært at undvære

Kød indeholder masser af protein af en meget høj biologisk værdi, da alle de essentielle aminosyrer er til stede. Disse er grundlaget for kroppens opbygning, men på grund af vores store kødindtag, får vi rigeligt dækket dette behov, og vi vil uden problemer kunne reducere i mængden eller helt undlade kød, så længe vi indtager andre animalske produkter som eksempelvis mælk, ost eller æg. Er du veganer og udelukkende spiser vegetabilsk, forholder det sig derimod helt anderledes. Har du som veganer ikke det store indblik i kostens sammensætning, vil jeg fraråde den livsstil, hvis du vil leve sundt – især ved sygdom eller lignende.

Kødelskere vil udover det store proteinindhold have gavn af andre vigtige næringsstoffer som eksempelvis jern, B12, Selen, D-vitamin og zink. Det er dog igen min erfaring, at vegetarer, der spiser animalske produkter, sagtens kan få dækket deres behov for disse stoffer, og på grund af den store og varierende grøntsagsmængde generelt langt bedre opfylder kroppens behov end kødspisere der i reglen spiser alt for få grøntsager. Alle, der ikke jævnlig spiser fisk, vil dog komme til at mangle D-vitaminer i vinterhalvåret, hvis de ikke tager et tilskud.

Spis mindre af firbenede dyr

Der har ikke tidligere været en decideret mængdeanbefaling for kødindtaget i Danmark, men da kød fra firbenede dyr som eksempelvis svin, kalv, og lam er relateret til øget risici for hjertekarsygdomme og visse kræfttyper, har der været nogle vejledninger fra Fødevarestyrelsen. Efter FDB's nye madpyramide er blevet lanceret, er vejledningerne dog blevet langt mere synlige. Du bør begrænse indtaget fra firbenede dyr til 35 gram tilberedt kød om dagen eller 250 gram om ugen (i rå vægt svarende til 350 gram om ugen). Derudover kan du spise 250 gram tilberedt fjerkræ om ugen samt 200-300 gram fisk.

Vi danskere har næsten fordoblet vores kødindtag de seneste 50 år, og med et gennemsnitligt ugentlig indtag på over 700 gram (uden fjerkræ) er vi et af de folk i verden, som spiser mest kød. Der er derfor ingen tvivl om, at vi kan forbedre vores sundhed ved at skære ned på kødet, og da de traditionelle produktionsdyr givetvis både kunne og burde have det bedre, foruden de belaster miljøet, er der masser af grunde til at skære ned på kødforbruget fra firbenede dyr – i følge anbefalingerne burde vi halvere det.

Begynd i det små

Problemet er, at det næsten vil være umuligt at fortsætte vores nuværende madtraditioner og samtidig reducere kød mængderne så drastisk, som det anbefales. Spiser du eksempelvis dagligt to halve skiver rugbrød med kødpålæg til frokost, vil du i løbet af ugen kun kunne indtage en lille hakkebøf på 100 gram uden at overskride anbefalingerne. Da de danske retter ofte er bygget op omkring kødet, og tilbehøret ikke er det mest spændende, vil vi hurtigt komme til at savne kødet, hvis vi søger at begrænse det i disse retter. Vi må derfor søge andre veje.

En langt bedre løsning vil være at skære ned på antallet af dage med den danske madkultur og i stedet lade os inspirere af andre madkulturer, hvor grøntsager spiller en langt vigtigere rolle, og hvor kød næsten ikke er eksisterende. Vælg eksempelvis en ugentlig dag med eksotiske retter, i juni kan du lade dig inspirere af den indiske madkultur, i juli af den koreanske... Du vil ende med at spise flere grøntsager, mindre kød og samtidig få en oplevelse med helt nye smagsindtryk.

En livsstilsomlægning tager tid, men selv små ændringer kan i længden medføre en betydende vaneændring – tag et skridt ad gangen.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke