Nyd din grillmad

Af Søren Damgaard

Vi danskere elsker solen i sådan en grad, at vi trods den korte sommer er det mest grillende folkefærd i verden. Den hygge, som findes omkring grillen og afbrækket fra hverdagens gøremål, får mange til at stresse af. I stedet for at tænde for fjernsynet, nyder vi den lune sommeraften og får snakket mere end sædvanligt. Det psykiske velvære en sådan aften giver og den plejende effekt på parforhold og bekendtskaber er uvurderlig. Selv om jeg ikke kender til videnskabelige artikler, der underbygger dette, vil jeg opfordre alle til fuldt ud at nyde de lune sommeraftener med grillmad.

Når det er sagt, kan mange sikkert nikke genkendende til, at de drikker et enkelt glas mere end sædvanligt, spiser lidt mere end de plejer, og måske er kødet, pølserne, kartoffelsalaten eller hvidløgsbrødet heller ikke det mest fedtfattige. Så selv om en grillaften er en vitaminindsprøjtning for psyken, vil din krop elske, hvis du tænker lidt over din konsumering af lækkerierne - og husk at branket grillmad bestemt ikke er det sundeste.

Hold øje med røgen
Fødevarestyrelsens holdning er klar; du skal spare på fedtet, begrænse grillning og undgå at branke dine fødevarer.

Røg indeholder et hav af sundhedsskadelige stoffer, og uanset om det er fra cigaretter, en brændeovn eller fra et stearinlys, bør vi omgås røgen, så det ikke udgør en unødig risiko for vores helbred. Det er uundgåeligt, at der udvikles røg og dermed sundhedsskadelige forbindelser, når noget brændes af eller gløder, men megen røgudvikling kan undgås. Griller du ved for høj varme, vil det medføre en langt større udvikling af røg og gasser, som vil lægge sig på det, du griller.

Alle røgede produkter er pr. definition kræftfremkaldende, men da levnedsmiddel industrien skal overholde de fastsatte grænseværdier for blandt andet indholdet af tjærestoffer, kan du med god samvittighed købe røgede vare. Hvis røgning som tilberedningsmetode blev opfundet i dag, tvivler jeg dog stærkt på, om den ville blive godkendt, men røgen er ikke det eneste problem.

Grill ved lav temperatur
Grillning sker ofte ved utroligt høje temperaturer, og hvor vi i køkkenet automatisk vil tage panden af blusset ved omkring 200 grader, fordi det giver en masse røg, fortsætter grillristen til uanede højder. Varmen vil omdanne ellers sunde stoffer i kødet eller marinaden til sundhedsskadelige stoffer og stegemutagener, som kan medfører kræft og skade både immunforsvar og arveanlæg. Griller du ved lavere temperatur, vil kødet blive sundere, mere saftigt, og du undgår de sorte og brændte overflader. Kødet vil også få et mere gyldent udseende og en bedre stegesmag.

Har du travlt, og tilbereder du din grillmad med for mange kul og dermed varme, svarer det næsten til, når børn bager deres snobrød i flammerne. Smagen bliver brændt, og du får en dosis sundhedsskadelige stoffer, som selv et årsforbrug af E-numre vil have svært ved at hamle op med.

Tip til en lidt sundere grill
  1. Begræns sundhedsskadelige stoffer, røg og overdreven varme
  2. Gør risten ordentlig rent inden brug, så de tjærelignende sodrester ikke overføres til dit kød
  3. Spar på kullene så temperaturen sænkes – det tager lidt længere tid, men maden skal nok blive færdig
  4. Undgå dampe fra optændingen. Tænd op i god tid eller brug en grillstarter
  5. Fordel kullene i siderne på grillen, så fedt og saft ikke drypper ned på kullene
  6. Brug magre kødstykker. Det er sundt og der drypper mindre fedt
  7. Spar på marinaden, så den ikke drypper
  8. Undgå sukkerrige marinader, da sukkeret let vil branke
  9. Brug en billig hærdet olie til marinaden, da polyumættede fedtsyrer og jomfruolier er ustabile ved høje temperaturer
  10. Anvend gerne en kuglegrill, så den indirekte varme medvirker i tilberedningen
  11. En gasgrill vil selvfølgelig være lettest at temperaturregulere og have langt den mindste røgudvikling, men der mangler lidt hygge og smag.
  12. Tilberedning i stanniol vil ligeledes være godt for sundheden, men da grillsmagen udebliver, er det sjældent tilfredsstillende.


Få de seneste artikler direkte i din indbakke