Skru ned for ambitionerne

Af Søren Damgaard

Et nyt år er begyndt, og vanen tro er vi i hobetal gået i gang med at bryde den uheldige livsstil fra det forgangne år. Selv om ideen er god nok, og mange har succes med at få hævet deres generelle sundhedstilstand, har endnu flere dog problemer med at efterleve alle de gode intentioner. Som jævnlig bruger af den lokale svømmehal ser jeg årligt det samme mønster gentage sig: Vandet er i starten af året proppet med håbefulde nytårsfortsættere, der standhaftigt holder ved til en gang i april. Derefter begynder svømmehallen lige så langsomt at blive affolket, og med få undtagelser er der nu igen kun den faste skare tilbage. Men hvad går galt, når det ikke lykkes at fastholde de gode intentioner?

Livsstilsændringer tager tid
At ændre livsstil tager tid, og det er ikke kun kroppen, som skal vænne sig til nye og krævende arbejdsopgaver. Hjernen slapper af og er tryg ved det kendte. Den søger derfor næsten pr. automatik tilbage mod hverdagens mønstre for at få frigivet resurser og overskud. Følelsesmæssigt elsker vi tryghed, og da nye tiltag altid er forbundet med en vis usikkerhed, føler vi os ofte bedst tilpas i de rutiner, som vi kender, uanset om vi reelt kan lide dem, og hvad de gør ved os. Når du laver radikale ændringer i din levevis, er det derfor vigtigt at vide, at du både kæmper mod kroppen, hjernens trang til magelighed og dine følelser.

Er du startet ud med et lidt for hårdt træningsprogram, kan det derfor være en god ide at geare ned for indsatsen og i stedet sikre dig opbakning fra din krop, dine følelser og ikke mindst din vilje, der sagtens kan forråde dig, når det begynder at blive hårdt og kedeligt. Fysisk aktivitet behøver ikke at være anstrengende, for at du opnår en sundhedsgavnlig virkning. Begynder du i et mere roligt tempo, så både krop, hjerne og følelser kan nå at følge med, har du langt større chance for succes over en længere periode.

Første skridt er det sværeste
Vigtigst af alt: Start med små skridt og vær bevidst om, at selv små ændringer i hverdagen over tid bliver til landevindinger, som kan lægge flere år til din levealder. Tænk på motion som værende alt fysisk arbejde - havearbejde, indkøb eller en gåtur til bussen: det hele tæller med og hjælper på din sundhed.

Alene tanken om at få pulsen op giver mange sved på panden, inden de overhovedet er begyndt, men tænker du i små skridt og glemmer alt om løbeture på fem kilometer, er det måske lidt lettere at komme i gang. En start kan være, at du to gange om ugen tager dit løbetøj på, går udenfor og ser, hvad løbeskoene vil. Vil de ind i varmen igen? Vil de gå en tur eller måske lunte lidt? Ofte viser det sig, at det sværeste skridt er det første (i dette tilfælde at rejse sig fra sofaen), og når du først er kommet ud, er en lille tur slet ikke så afskrækkende. Denne metode, hvor du tager et skridt ad gangen og ikke opstiller uoverskuelige krav til dig selv, har den fordel, at du får dig selv med, og hele tiden lytter til din krop, dine følelser og din vilje.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke