Bælgfrugter er super sunde

Mere frugt og grønt hver dag. Mere havregryn, rug, byg og fisk. Men først og fremmest flere bælgfrugter. Det var de centrale svar i forskningsprojektet Ny Nordisk Hverdagsmad.

Bælgfrugter er super sunde

Vi bør spise flere bønner, ærter og linser! Det var et af de centrale svar i mesterkokken Claus Meyer og professor Arne Astrups stort anlagte forskningsprojekt Ny Nordisk Hverdagsmad, som blev lanceret af forskningscenter OPUS for knapt to år siden.

Svaret er meget enkelt. Det drejer i høj grad om at bruge de råvarer, som er årstidens og som er lige for, påpeger Claus Meyer og Arne Astrup.

De fremhæver også begge fordelene ved at spise bælgfrugter.

Bælgfrugter, som linser, bønner og kikærter, er fyldt med proteiner og på alle måder helt fantastisk nærende.

Bælgfrugter er frugter af planter i ærteblomstfamilien Fabaceae (eller Leguminosae). Bælgen bliver dannet fra et frugtblad og åbner sig for at slippe frø ved at sprække op både i bugsømmen og rygsømmen.

De mest almindelige friske bælgfrugter er grønne ærter og grønne bønner, mens de mest almindelige tørrede bælgfrugter er linser, brune bønner, hvide bønner, sojabønner, kikærter og jordnødder. Bælgplanter er den plantegruppe, hvis frø indeholder mest protein – helt op til 30 procent.

Projektet med Ny Nordisk Hverdagskost undersøgte 181 overvægtige danskere, der dagligt spiste enten dansk hverdagsmad eller ny nordisk hverdagsmad over et halvt år. Resultaterne viste, at den nye nordiske hverdagsmad med rigeligt af bælgfrugter forbedrede sundheden på en række områder for deltagerne.

Bælgfrugter betaler sig

  • Bælgfrugter er fedtfattige. Energien (kalorierne) fra fedt er helt nede på 6 - 8 procent.
  • Bælgfrugter indeholder sunde fedtsyrer og kostfibre - dem som kroppen ikke kan klare sig uden.
  • Bælgfrugter fylder godt op i maven. De vil helt automatisk begrænse mængden af kalorier. Tørrede bælgfrugter suger 2,5 gange deres vægt i vand, når de ligger i blød eller under kogning. Det giver stor volumen.
  • Bælgfrugter har lav energitæthed. De er fedtfattige og indeholder forholdsvis få kalorier i forhold til, hvor meget de fylder og mætter.
  • Bælgfrugter indeholder mange vandopløselige fibre, som danner en slags gelé i mave-tarm-kanalen. Det er med til at give et stabilt blodsukker og langvarig mæthed.
  • Bælgfrugter har et højt proteinindhold og er sundere end de animalske proteiner fra kød, fjerkræ, æg og mejeriprodukter.


Bælgfrugter kan spises på mange måder. Kogte bønner kan tilsættes en fond, løg, hvidløg, krydderurter, laurbær, chili eller ingefær afhængig af, hvilken ret de skal indgå i. Kogte bønner egner sig godt som fyld i supper og postejer eller i gryderetter som for eksempel chili con carne og andecassoulet. 

Kilde: http://leksikon.arla.dk/Guides/Balgfrugtguide/



Få de seneste artikler direkte i din indbakke