DINE SMÅ GRÅ ELSKER GRØNT

Ud med kød, hvidt brød og fastfood. Ind med kål, fisk og frø. Forfatteren bag ny bog om madens effekt på hjernen og hukommelsen opfordrer forbrugerne til at købe mere kræsent og kritisk ind. Ikke mindst for hjernens skyld.

DINE SMÅ GRÅ ELSKER GRØNT

Først den gode nyhed: Ja, det er dokumenteret, at du kan spise dig til en skarpere hjerne. Også, hvis du er oppe i årene.

“I mange år mente man ikke, at der kunne dannes nye celler i hjernen. Men nu viser forskning, at det kan der faktisk. Endda særdeles effektivt. Hvis altså hjernen tilbydes de rette betingelser,” forklarer ernæringsekspert, forfatter og blogger Anette Harbech Olesen, der 1. september sendte sin nye bog, “Hjernegod mad – spis dig til bedre hukommelse” på gaden.

Hun peger på, at studier netop har vist, at blandt andet daglig motion og hjernegymnastik kombineret med  hjernevenlig mad og god nattesøvn på få måneder kan øge dannelsen af nye celler i hjernen, der endda kan genvinde plasticitet og signalstyrke.

GOD JOMFRUOLIE GØR DIG SKARP
Den dårlige nyhed er, at gennemsnitsdanskerens madvaner trækker i den modsatte retning med for meget hvede, kød, mælkeprodukter og ødelagte fedtstoffer i færdigretter, fastfood, stærkt forarbejdede olier og margariner.

 “60 pct af din hjerne består af fedt, og da fedt udgør beskyttende membraner omkring alle kroppens celler, har det virkelig stor betydning, hvilke former for fedtstoffer, du tilbyder hele din krop,” siger hun.

“Hjernen og hukommelsen har bedst af ubehandlede ekstra jomfruolier, der opbevares køligt og mørkt. Ellers forsvinder mange af oliens gavnlige virkninger.”

FEDT ER MANGE TING
Det ærgrer hende, at mange spiseolier i dag bliver ødelagt af raffinering eller af at stå på supermarkedets hylder i månedsvis i gennemsigtige flasker og “bragende neonlys,” som hun siger.

Anette Harbech Olesen opfordrer forbrugerne til at være mere opmærksomme og kritiske over for fedtstoffer. Og her sigter hun både til fedtstoffer blandet i fødevareprodukter og spiseolier.

“Fedtstoffernes kvalitet har stor betydning for kroppens sundhed og balancer. Gi’ den endelig et skud kvalitetsfedt hver eneste dag,” råder hun.  

Forskningsresultater omkring gode og dårlige fedtstoffer fylder indtil videre fire tætpakkede ringbind i Anette Harbech Olesens reol. Og der skal hele tiden skabes plads til ny viden.

SMAGEN ER OGSÅ AFGØRENDE
At maden skal smage godt for at motivere flest muligt til kostændringer, har hun lagt stor vægt på i udviklingen af de i alt 34 opskrifter, hun netop har offentliggjort i bogen “Hjernegod mad – spis dig til en bedre hukommelse”.

 “Jeg er meget stolt af de opskrifter. Nydelse er bare en bedre motivator end løftede pegefingre. Hvis mine læsere kan finde nogle livretter i bogen, kan det gøre en positiv forskel,” siger forfatteren.

OM EKSPERTEN

Anette Harbech Olesen er uddannet inden for ernæring i såvel Danmark som USA, har skrevet adskillige bøger og blogger om mad og sundhed på www.madforlivet.com. Her finder du meget mere viden om bl.a. fedtstoffer.Item


Psst, i både Sundhed og Sundhed+ finder du lækre opskrifter på mad til en skarpere hjerne fra Anette Harbech Olesen. 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke