INSEKTER I KØKKENET

Aminosyrer, vitamin B1, B2 og B12, jern, kalk og magnesium. Insekter indeholder det hele.

INSEKTER I KØKKENET

”Der går ikke en dag uden, at jeg smager på et insekt”, siger Jakob Rukov, der ligesom to mia. mennesker verden over spiser insekter som en del af den daglige kost.

”Jeg har for eksempel lige spist lækre muffins med tang og insektmel af tørret fårekylling”.

Ideen om en sund livsstil, der inddrager insekter, er ved at have bidt sig fast i Danmark, hvor kokke, restauranter og helse eksperter for alvor har fået øjnene op for de mange gevinster ved insekterne.

”Fårekyllinger har en nøddeagtig smag med masser af umami, og så har de alle essentielle aminosyrer, vitamin B1, B2 og B12 samt jern, kalk og magnesium.  De er rige på omega-3-fedtsyrer og kostfibre og indeholder 70 pct. protein i tørvægt. Det er væsentligt højere end både oksekød og fjerkræ”, forklarer fårekylling avler Jakob Rukov, om de mange helsegevinster ved at spise insekter.

Insekter er blandt andet fyldt med aminosyrer, vitamin B1, B2 og B12, jern, kalk og magnesium.  

Læs mere i Sundhed+ Maj

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke