Kantinemad eller madpakke?

De danske kantiner har efterhånden udkonkurreret madpakken på sundhed. Men du kan stadig sagtens selv sammensætte en god, sund madpakke. Her får du tips til den sunde frokost.

Kantinen er sundere end madpakken

Frokosten er din velfortjente pause i en travl hverdag. Et helle, hvor du kan læne dig tilbage og grine lidt med kollegerne, mens I fylder brændstof på til resten af dagen. I kantinen bugner buffeten med salater, brød samt varme og kolde retter, mens din madpakke f.eks. kan bestå af rugbrødsmadder, rester fra aftensmaden dagen før og et par gulerødder.

Hvad der er sundest, kantinen eller madpakken, kommer an på, hvordan du sammensætter din frokost. Men som udgangspunkt er kantinen foran på point, påpeger Anne Dahl Lassen, der er seniorforsker hos DTU Fødevareinstituttet.

”Kantinerne serverer generelt god, sund og varieret mad med fisk, salater, varme  og kolde retter, så der er fine muligheder for at sammensætte en sund frokost. Det er sværere med madpakken. Men selvfølgelig kan du sammensætte en god sund madpakke,” siger hun.


Grøntsagerne er det springende punkt, for ifølge en undersøgelse af danskernes kostvaner spiser 82 procent ikke nok frugt og grønt. Kan du få lidt mere af det grønne ind i frokosten, er du godt på vej, og her har kantinerne oppet sig gennem de seneste år.

Kantinemaden er blevet sundere

En ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet viser, at kantiners udbud af frugt og grønt er steget, så kantinekunderne nu i gennemsnit får 165 gram frugt og grønt pr. måltid.

”De seneste år er der kommet mere fokus på sundhed i kantinerne, og flere er gået over til buffet, så de kunder, der tidligere valgte salatbaren fra, nu fristes til at tage mere af det grønne,” forklarer Anne Dahl Lassen, der især ser flere mænd vælge grønt i kantinernes indbydende buffeter.

”Den gammeldags salatbar med majs, ærter, agurker og tomater i små montrer er ved at uddø. Nu er der mange flere spændende salater med forskellige grøntsager,” siger hun.

 

Også de varme retter i kantinen indeholder i dag flere grøntsager end tidligere, gør Anne Dahl Lassen opmærksom på.

”Så der er god grund til at gå efter den varme ret. En rugbrødsmad med pålæg er som udgangspunkt rigtig sund, men mange typer pålæg er forarbejdede og meget fedtrige. Hvis du udelukkende vælger fra den kolde buffet, får du generelt mere salt, mere fedt og mindre grønt. Der skal suppleres med en salat eller tages nogle grøntsager ved siden af,” forklarer hun. Rugbrød med pålæg kan faktisk være pænt usundt.

”Smørrebrød består typisk af en skive rugbrød, smør, fedt pålæg og fedt tilbehør. Fx en spegepølsemad med remoulade.  Så får du fedt fra hele tre kilder,” forklarer Anne Dahl Lassen.

Skru op for det grønne i madpakken

Kødpålæg som rullepølse, spegepølse, kamsteg og leverpostej er stadig konger i den traditionelle madpakke. For at blive sund sund, bør den indeholde så lidt af det forarbejdede, salte kødpålæg som muligt.

”Vær kreativ, og læg fx en hakkebøf eller et stykke kylling fra aftensmaden ovenpå i stedet. Husk også at bruge fisk som pålæg. Det kan fx være makrel, tun eller laks,” opfordrer Sisse Fagt, der er seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, hvor hun bl.a. forsker i danskernes kostvaner.

 

Rugbrødet under kødpålægget er til gengæld et sundt valg.

”Rugbrød er fyldt med fuldkorn og kostfibre, så det er en god brødkilde. Men se om du kan undgå smør. Brug eventuel andre smørelser som for eksempel pesto eller hummus,” lyder det fra Sisse Fagt, der også har gode ideer til, hvordan du husker grøntsagerne, så din madpakke ikke bare består af brød, fedtstof og kød.

”Det er en god ide at skifte kødpålægget ud med grøntsager, så du for eksempel får en tomatmad eller en avocadomad, men ellers gælder det om at pynte din mad noget mere og huske at have noget grønt ved siden af.”

 

Sisse Fagt foreslår agurk, peberfrugt eller rå løg som pynt. Du kan også sylte rødløg med lime, så de bliver søde og slet ikke løgagtige. Og supplere med en håndfuld gnavegrønt såsom cherrytomater, agurkestænger eller gulerødder.

”Det er nemt og hurtigt, og alt tæller. Tænk gerne i at inkorporere en masse pyntegrønt, hvor du kan.”

 

Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kun får tomat, icebergsalat og agurk. Der skal også grovere grøntsager til såsom gulerødder, avocado, broccoli eller måske kål.

”Sørg for at komme hele paletten rundt, så du får noget variation. Find de grøntsager du godt kan lide. Det behøver slet ikke at være svært,” siger Sisse Fagt.

 

Under 'Job og sundhed' i oktober-magasinet får du pausegymnastik til en krum kontor-nakke!

Du kan læse guiden i Sundhed gratis, som findes på apoteker og i lægeklinikker eller købe Sundhed+ med udvidet indhold i kiosker og supermarkeder - eller abonnér her



Få de seneste artikler direkte i din indbakke